Begroting 2021

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Voor 2021 liggen er een aantal uitdagingen op ons te wachten, zowel op het terrein van Organisatieontwikkeling als op het terrein van Personeel & Organisatie.

2020 is in belangrijke mate gevormd door de beperkingen, maar ook de kansen die door Corona zijn ontstaan. Dit heeft iets gevraagd van organisatie en medewerkers. Daardoor is deels een nieuwe manier van werken ontstaan, die goed blijkt te werken, maar die ook nieuwe vragen en uitdagingen met zich meebrengt. De noodzaak om op afstand te werken brengt kansen met zich mee en die gaan we in 2021 benutten. Denk hierbij o.a. aan het vormgeven en versnellen van digitaal werken. Het project “Het nieuwe werken in Leudal” zal hier concreet vorm aan geven. Daarnaast willen wij een nieuwe organisatievisie opstellen, waarbij rekening word gehouden met de nieuwe strategische visie (deze laatste visie komt niet eerder in de raad dan het 1e kwartaal van 2021)

In voornoemde opstellen nieuwe organisatievisie zal plaats- en tijdonafhankelijk werken een belangrijk uitgangspunt zijn. Dit vraagt om een nieuwe manier van sturen, ondersteunen en faciliteren van medewerkers door de organisatie en leidinggevenden.  Het vraagt ook om een nieuwe manier van werken, verbinden en samenwerken door medewerkers. Daarnaast zullen ook de tekorten (o.a. jeugdzorg en Wmo) die ons als gemeente raken, impact hebben op onze werkwijzen.

De prioriteiten voor 2021 zijn:

  1. We stellen een nieuwe organisatievisie op, rekening houdend met de nog vast te stellen strategische visie. En in afstemming met de nog op te stellen/vast te stellen omgevingsvisie en dienstverleningsvisie. De organisatievisie staat niet op zich, maar geeft straks antwoord op de vraag wat voor soort organisatie we dienen te zijn om de vraagstukken uit de gemeenschap effectief op te pakken. Onderdeel van de organisatievisie is ook aandacht hebben voor onze kernwaarden (wat vinden we belangrijk?), onze visie (waar zijn we op uit?) en het gewenste gedrag en bijbehorende competenties die cruciaal zijn om succesvol te functioneren als organisatie en als medewerker.
  2. In het coalitieakkoord is verwoord dat er een strakkere regie op de uitvoering vanuit het college moet zijn. Portefeuillehouders zitten dicht op de uitvoering van gemandateerde besluiten en worden tijdig geïnformeerd bij politiek gevoelige situaties. Dit vraagt om een strakkere sturing en meer betrokkenheid van alle betrokkenen. De afgelopen twee jaar zijn een aantal stappen in de goede richting gezet en we gaan in 2021 door op de ingeslagen weg:
    1. Van de belangrijkste processen van afdeling Samenleving en afdeling Ruimte is inzichtelijk hoeveel aanvragen er binnenkomen en wat de doorlooptijd van deze aanvragen (project GTA) is;
    2. Er is een nieuwe mandaatregeling vastgesteld op het niveau waarop het college betrokken wil zijn bij de afhandeling van de aanvragen;
    3. Op de grote bestuurlijke opdrachten wordt beleid ontwikkeld waardoor in samenspraak met de Raad het bestuurlijk kader wordt vastgesteld waarbinnen de organisatie de aanvragen moet afhandelen. Denk hierbij aan beleid rondom de omgevingswet, woningbouw, agrarisch profiel en accommodatiebeleid;
    4. Binnen het project GTA worden de volgende onderdelen gerealiseerd:

                       1. Eenvoudige toegang tot informatie voor belanghebbenden binnen de systemen;  

                       2. Managementinformatie over de processen;
     3. Sturing op de digitale kanalen

Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze onderdelen bijdragen tot een betere dienstverlening aan de inwoners van Leudal.

    1. Er is altijd een casemanager die de regie voert op een zaak of proces;
    2. We blijven investeren in het verbeteren van sturing, niet alleen door een nieuwe manier van werken waarbij meer op resultaten wordt gestuurd, maar ook door het door ontwikkelen van teamplannen en de individuele werkplannen (IWP’s), afgestemd op de programma’s in de begroting;
  • We geven verdere invulling aan duurzame inzetbaarheid. Denk hierbij aan het investeren in vaardigheden van leidinggevenden inzake verzuimbegeleiding en casemanagement in samenwerking met de gezondheidscoach en bedrijfsarts. Maar ook aan onze zorgplicht als werkgever.
    1. Opleiding en ontwikkeling pakken we verder op met speciale aandacht voor leiderschaps- en teamontwikkeling en verdere competentieontwikkeling bij medewerkers. Er zal ook training gaan plaatsvinden gericht op plaats en tijdonafhankelijk werken (tools, hoe maak ik afspraken over resultaten, het nieuwe samenwerken etc.) Daarbij gaan we ook een focus aanbrengen op opleiding gericht op ontwikkelingen: Omgevingswet, transformatie BBP en ontwikkeling Werkbedrijf gericht op begeleiding van de Participatiedoelgroep.
    2. Het project Goed en tijdig antwoorden krijgt verder vorm in 2021, waarbij de dienstverlening centraal blijft. Wij gaan onze dienstverleningsprocessen verder optimaliseren. Hierbij is aandacht voor klant, medewerker en techniek. Meerdere werkprocessen worden in pilotvorm onder de loep genomen en verbeterd, zodat we efficiënter en effectiever werken. Digitale dossiervorming wordt hierin meegenomen, net als het zaakgericht werken.  
    3. Strategische personeelsplanning wordt verder geïmplementeerd/geüpdatet.

    Bovenstaande zal gerealiseerd moeten worden met inachtneming van de financiële taakstelling op de ‘post personeel’ (zie hieronder) die voor de komende jaren geldt.

    (bedrag x 1.000)

    Onderdeel

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    P-Taakstelling

    1.150

    1.404

    1.638

    1.796

    1.852

    Realisatie

    1.150

    1.300

    1.300

    1.300

    1.300

    Resteert

    -

    104

    338

    496

    552

    Tijdens de raadsvergadering van 3 november 2020 is een motie aangenomen. Deze motie is tevens financieel vertaald in het aangenomen amendement inzake de begroting, waardoor een extra taakstelling is opgenomen van € 200.000. Dit bedrag kan gevonden worden binnen de hele begroting indien het een resultante is van strakkere sturing binnen de organisatie.

    (bedrag x 1.000)

    Onderdeel

    2021

    2022

    2023

    2024

    Motie sturing

    -

    200

    200

    200

    Resteert

    -

    200

    200

    200

    Deze pagina is gebouwd op 12/08/2020 14:12:41 met de export van 12/08/2020 14:06:21