(bedrag x 1.000) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Indicatie | Inves- tering | Subsi- die | Aandeel derden | Aandeel ge-meente | Krediet vote- ring | Kapitaallasten | Fase -ring | ||||
Majeure projecten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||||
Burgerinitiatieven | |||||||||||
Fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort, Neeritter | 8.000 | 8.000 | 330 | 218 | 217 | 217 | 2021 | ||||
Aanvullende verkeers-maatregelen fusie scholen | p.m. | p.m. | 2021 | ||||||||
Open club Roggel | p.m. | p.m. | p.m. | 2020 | |||||||
Subtotaal | 8.000 | 8.000 | 330 | 218 | 217 | 217 | |||||
Lokale projecten | |||||||||||
Fietspad Spoorbrug Buggenum | 7.100 | 3.500 | 3.600 | 180 | 2022 | ||||||
Herinrichting Napoleonsweg Neer | p.m. | p.m. | 2022 | ||||||||
Herinrichting oude kern Baexem | 3.500 | 1.750 | 1.750 | 79 | 78 | 2022 | |||||
Zevenellen | 1.000 | 175 | 333 | 492 | 25 | 24 | 24 | 2021 | |||
Subtotaal | 10.600 | 5.250 | 5.350 | 25 | 103 | 282 | |||||
Totaal | 18.600 | 5.250 | 13.350 | 330 | 243 | 320 | 499 | ||||
Beschikbaar budget in stelpost | 23 | 163 | 438 | 437 | |||||||
Toevoeging kadernota | 62 | 61 | |||||||||
Mutatie scenario | -180 | ||||||||||
Verschil (- tekort / + overschot) | -80 | -1 |
Burgerinitiatieven
Fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter
Op 30 juni 2020 heeft de gemeenteraad besloten de locatie Heijerveld aan te wijzen als nieuwe locatie voor de fusieschool Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter. Na het sluiten van de koopovereenkomst voor Heijerveld, die nog voor zienswijzen wordt neergelegd bij de gemeenteraad, het opzetten van de projectstructuur en het proces én de voorbereidende werkzaamheden voor het bestemmingsplan wordt aan de gemeenteraad een krediet gevraagd. In 2021 wordt het bestemmingsplan aan de gemeenteraad voorgelegd ter vaststelling én vindt in het meest gunstige scenario de aanbesteding plaats voor de realisatie van het nieuwe gebouw.
Dit project heeft betrekking op programma 3.
Aanvullende verkeersmaatregelen fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter
In 2019 werd een verkeersonderzoek naar de veilige routes van en naar de nieuwe fusieschool uitgevoerd. Nu de locatie bekend is, zal dit verder uitgewerkt worden. In 2021 wordt een concreet plan aan de gemeenteraad voorgelegd bij de besluitvorming rondom het bestemmingsplan.
Open club Roggel
Door het college en de gemeenteraad is in 2019 ingestemd met uitwerking van scenario 1 van de businesscase "Open Club Roggel". De uitbreiding van de kleedlokalen bij SV-Roggel wordt op dit moment gerealiseerd, renovatie van de tennisbanen heeft plaats gevonden en het sportpark is voorzien van led-verlichting.
Het aspect “samenwerking” is formeel gerealiseerd in de vorm van een federatie met bijbehorende statuten. De Open Club Roggel voert regelmatig overleg over de mogelijkheden tot uitbreiding van samenwerking en maatschappelijke initiatieven. Op dit moment wordt overleg gevoerd tussen gemeente en Open Club Roggel over beheer van het evenemententerrein. Het is de bedoeling dat het beheer door de Open Club Roggel plaats zal vinden. Afspraken worden vastgelegd in een beheerovereenkomst. Het betreft een groeiproces.
Lokale projecten
Fietspad spoorbrug Buggenum
Op 14 februari 2020 hebben Provinciale Staten besloten € 3,5 miljoen te reserveren voor de snelle fietsverbinding Haelen – Roermond, onderdeel fietsbrug Buggenum - Leeuwen. Afhankelijk van de bestuurlijke overleggen met gemeente Roermond en de provincie hoopt de gemeente in 2021 alle informatie te verzamelen die nodig is zodat de gemeenteraad in 2021 een goede afweging kan maken in het verdere proces.
Eerder startte in samenwerking met de provincie en de gemeente Roermond een haalbaarheidsstudie naar een snelle fietsverbinding tussen Roermond en Buggenum / Haelen. Volgens de haalbaarheidsstudie (maatschappelijke kosten en baten analyse) krijgt de snelle fietsverbinding via de spoorbrug Buggenum een hoge score.
Herinrichting Napoleonsweg Neer
Ingevolge het besluit van Provinciale Staten (PS) in februari 2020 heeft een herschikking van Provinciale middelen t.b.v. mobiliteitsdoeleinden plaatsgevonden. Aan het project N273 Neer is ingevolge dit besluit € 1,42 miljoen toegekend voor de technische vervanging van de weginfrastructuur. Nog niet duidelijk op dit moment is in hoeverre de door Provinciale Staten (PS) toegekende middelen de initieel voorgenomen herinrichting mogelijk maakt (een 50 km/uur inrichting met gescheiden rijbanen, aanpassing van de komgrensmaatregelen en aanleg van een tweetal rotondes). Ambtelijk overleg hierover is gestart.
Conform het met de provincie gevoerde bestuurlijke overleg op 20 maart 2018, hecht de gemeente Leudal aan een adequate en verkeersveilige inrichting van de N273 in de bebouwde kom van Neer met goede voorzieningen voor het openbaar vervoer en voor het parkeren, en met een verkeersveilige inrichting van de drie kruispunten Leudalweg-Engelmanstraat, Heldenseweg-Steeg en Maasweg. De provincie geeft aan nog in 2020 met de planvorming te willen beginnen. Er is nog geen indicatie voor de gemeentelijk kosten. In de begroting 2021 worden dan ook geen kosten opgenomen voor dit project. Dit project heeft betrekking op programma 2.
Herinrichting oude kern Baexem
Cultuurhistorie, landschap en natuur maken de kern Baexem bijzonder aantrekkelijk om te wonen, te werken of te recreëren. De huidige doorsnijding van de N280 tast echter deze waarden en kwaliteiten in grote mate aan. Nu het de bedoeling is om de N280 zuidelijker te leggen, is er in 2015 een gebiedsvisie opgesteld voor de dorpsentree Baexem. Het idee is om opnieuw aandacht te vestigen op de oorspronkelijke kwaliteiten van de kern. De uitvoering van deze herinrichting komt pas aan bod na realisatie van de N280, naar verwachting in 2025.
Aanvullende verkeersmaatregelen Zevenellen
Via de samenwerking in het Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) is er gewerkt aan een goede bereikbaarheid en maximale verkeersveiligheid. Via het RMO is van de provincie Limburg een subsidie (€ 175.000) ontvangen voor de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Zevenellen.
Het college besloot naar aanleiding van een extern advies om de aanleg van twee rotondes op de Roermondseweg na te streven. Naar verwachting worden de rotondes in 2021 aangelegd binnen de einddatum van de verleende subsidie (31 december 2021). De realisatie is afhankelijk van de kredietvotering door de gemeenteraad en de bijdragen van derden.