Bij de vaststelling van de kadernota 2021-2024 is gebleken dat de gemeente Leudal voor een financiële opgave staat om een structureel sluitende begroting te kunnen presenteren.
Het meerjarig tekort loopt op tot € 4.631.000 structureel in 2024. Tussen de vaststelling van de kadernota en de begroting hebben zich nieuwe ontwikkelingen voorgedaan. Hierdoor is het tekort in 2024 toegenomen met € 943.000 ten opzichte van de kadernota. Hierin zijn de volgende onderdelen van belang:
- Verwerking van de Meicirculaire 2020
- Bijstelling van enkel claims uit de kadernota, zijnde dividend, rente en stelposten
- Mutaties sociaal domein, die bestaat uit
- Indexering van de tarieven voor 2021 e.v. (dit is bovenop de claim die in de kadernota opgenomen is)
- Aanbesteding leerlingenvervoer
- Bijstelling van de kapitaallasten.
Op 29 september heeft de raad ingestemd met diverse scenario's om te komen tot een budgettaire besparing. Deze zijn separaat verwerkt in een addendum dat aangeboden is bij deze begroting.
Daarnaast zijn voor deze begroting de volgende uitgangspunten gehanteerd.
- De nieuwe programmastructuur (7 programma’s) met aangescherpte programmadoelstellingen
- Ontwikkelingen met financiële gevolgen voldoen aan één van de volgende criteria:
- Vloeien voort uit wet- en regelgeving (3 O’s: O nafwendbaar, O nontkoombaar, O nuitstelbaar).
- Opname van (nieuwe) ambities zijn alleen mogelijk als we daarvoor bestaand beleid inleveren (Nieuw voor Oud).
- We nemen geen nieuwe taakstellingen op en nemen de oude mee in de analyse van de beleidsvelden.
- De stelpost loon-, en prijscompensatie brengen we op het niveau dat nodig is op basis van historische kosten. Voorheen vulden we deze post tussentijds met structurele meevallers, deze verwachten we nu niet.
- We volgen alle richtlijnen die voortvloeien uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), het gemeentelijk toezichtkader 2020 of andere wet- en regelgeving.
- In relatie met de onderuitputting van het BTW Compensatiefonds (BCF) bij het gemeentefonds houden we geen rekening met meevallers.
- Het jaar 2020 gebruiken we om de financiële gevolgen van de omgevingswet inzichtelijk te maken.
- We streven naar een kostendekkendheid van 100% voor de leges en heffingen.
- Op basis van de begrotingsbrief van de provincie nemen we de volgende zaken in acht:
- Voor jeugd nemen we de realisatiecijfers van het jaar 2019 op in onze begroting, voor zover deze realistisch zijn.
- We stellen de dividenden bij voor Enexis naar € 0,50 per aandeel.
- Voor de dividend van de Bank Nederlandse Gemeente (BNG) houden we € 1,27 per aandeel aan.
- Voor de financiële verwerking van het gemeentefonds volgen we de laatste informatie van de PAUW applicatie. Zij bedienen vrijwel alle gemeentes op het gebied van het gemeentefonds. Hiermee stemt de Provincie in.
- Onze laatste twee jaarschijven (2023 en 2024) zijn structureel sluitend. In alle overige jaren wordt het saldo (overschot of tekort) gepresenteerd.
- Restantkredieten die langer dan 2 jaar zijn aangehouden, worden in principe afgevoerd. Uitzondering hierop zijn de kredieten met een langdurig karakter of een deugdelijke onderbouwing. Deze zullen worden voorgelegd in de diverse rapportagemomenten.
In onderstaande tabel zijn alle mutaties verwerkt zoals besloten in de raadsvergadering van 3 november 2020.
+ = overschot/baat en - = tekort/last | (bedrag x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nr. | I/S | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Primaire begroting 2020-2023 | 0 | 0 | 996 | 996 | ||
Mutaties na begroting 2020-2023 voor 1e raadsrapportage 2020 | 359 | 173 | -2 | -2 | ||
Mutaties 1e raadsrapportage 2020 | 1.046 | 257 | 24 | 1.263 | ||
Begroting voor kadernota 2021-2024 | 1.405 | 430 | 1.018 | 2.257 | ||
Kadernota 2021 | ||||||
Progr. 1 Veiligheid | 0 | -40 | -40 | -40 | ||
1 | Ambitieniveau aanpak ondermijnende criminaliteit | S | 0 | -40 | -40 | -40 |
Progr. 2 Leefomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Progr. 3 Voorzieningen | -357 | -282 | -282 | -282 | ||
2 | Aanbesteding onderhoud groene sportvelden | S | -110 | -110 | -110 | -110 |
3 | Aanpassing Ursula i.v.m. gebruik Lataste, kapitaallasten | S | -21 | -21 | -21 | -21 |
4 | Subsidiëring gemeenschapshuizen kapitaallasten en exploitatie gymzalen | S | -76 | -76 | -76 | -76 |
5 | Regeling investeringssubsidies | S | -75 | -75 | -75 | -75 |
6 | Inhuur i.v.m. accommodatiebeleid | I | -75 | 0 | 0 | 0 |
Progr. 4 Samenleving | -1.970 | -1.900 | -1.900 | -1.900 | ||
7 | Vrijval gemeentelijk budget kinderopvang i.v.m. hogere Rijksvergoeding OAB | S | 40 | 40 | 40 | 40 |
8 | Verwachte stijging subsidie aanvraag Algemeen Maatschappelijk Werk | S | -20 | -20 | -20 | -20 |
9 | Jeugdzorg | S | -1.400 | -1.400 | -1.400 | -1.400 |
10a | Begeleiding, aanzuigende werking a.g.v. abonnementstarief | S | -350 | -350 | -350 | -350 |
10b | Inkomsten begeleiding vanuit Venlo | S | 30 | 30 | 30 | 30 |
10c | Woningaanpassingen, aanzuigende werking a.g.v. abonnementstarief | S | -150 | -150 | -150 | -150 |
10d | Hulp bij het huishouden, aanzuigende werking a.g.v. abonnementstarief | S | -50 | -50 | -50 | -50 |
10e | Hulpmiddelen, aanzuigende werking a.g.v. abonnementstarief | S | -100 | -100 | -100 | -100 |
10f | Hulpmiddelen sterfhuisconstructie, hulpmiddelen overname door nieuwe leverancier | I | -70 | 0 | 0 | 0 |
11 | Inzet budget algemene voorzieningen WMO ter dekking hogere WMO uitgaven | S | 100 | 100 | 100 | 100 |
Progr. 5 Dienstverlening | -74 | -9 | -9 | -9 | ||
12 | Dienstverlening toegankelijk voor alle inwoners van Leudal | I | -55 | 0 | 0 | 0 |
13 | Ontwikkeling en implementatie visie op dienstverlening | I | -10 | 0 | 0 | 0 |
14 | Huis van de Dromen | S | -4 | -4 | -4 | -4 |
15 | Klantenpanel | S | -5 | -5 | -5 | -5 |
Progr. 6 Samenwerking | -35 | -30 | -30 | -30 | ||
16 | Burgerparticipatiemiddelen | S | -15 | -15 | -15 | -15 |
17 | opstarten en onderhouden digitaal platform participatie | S | -20 | -15 | -15 | -15 |
Progr. 7 Financiën en Belastingen | -799 | -1.494 | -2.371 | -3.211 | ||
18 | Afname dividend inkomsten Enexis en BNG | S | -434 | -434 | -434 | -434 |
19 | Stelpost loon en prijscompensatie | |||||
a | Inschatting effect nieuwe cao vanaf 2021 | S | -480 | -480 | -480 | -480 |
b | Volledig inzetten bestaande stelpost loon-/prijsindexatie voor 22a en 22b | S | 515 | 670 | 643 | 653 |
c | Vormen nieuwe stelpost voor loon-/prijsindexatie | S | -400 | -800 | -1.200 | -1.600 |
20 | Herijking gemeentefonds | S | 0 | -450 | -900 | -1.350 |
Overig / overhead | -434 | -417 | -474 | -473 | ||
21 | Wettelijke ontwikkelingen en prijsstijgingen software ICT | S | -250 | -250 | -250 | -250 |
22 | EC-GEO en integratie DIS | S | -98 | -93 | -88 | -88 |
23 | BAG 0,6 fte en mutatiesignalering | S | -74 | -74 | -74 | -74 |
24 | Organisatievisie | I | -12 | 0 | 0 | 0 |
25 | Stelpost majeure projecten ivm mogelijke meerkosten HHIN | S | 0 | 0 | -62 | -61 |
Totaal Kadernota 2021 | -3.669 | -4.172 | -5.106 | -5.945 | ||
Begrotingssaldo na Kadernota 2021 | -2.264 | -3.742 | -4.088 | -3.688 | ||
Meicirculaire 2020 | 1.050 | 598 | 260 | -215 | ||
Bijstelling claims kadernota (dividend, rente en stelpost) | 205 | 285 | 437 | 527 | ||
Mutaties sociaal domein | -1.371 | -1.371 | -1.371 | -1.371 | ||
Mutaties kapitaallasten | 104 | 135 | 85 | 116 | ||
Begrotingssaldo start begroting 2021-2024 | -2.276 | -4.095 | -4.677 | -4.631 | ||
Progr. 1 Veiligheid | 53 | 53 | 53 | 53 | ||
Scen. | Bijstelling budget personen verward gedrag | S | 15 | 15 | 15 | 15 |
Scen. | XTC dumpingen | S | 30 | 30 | 30 | 30 |
Scen. | Verlagen lokaal calamiteitenbudget | S | 8 | 8 | 8 | 8 |
Progr. 2 Leefomgeving | 241 | -259 | 107 | -73 | ||
Scen. | Aframing strucrueel overschot budget erfgoed | S | 12 | 12 | 12 | 12 |
Scen. | Aframing overschot reserve monumentensubsidie | I | 400 | |||
Scen. | Beheer vastgoed middels onderhoud | S | 360 | 360 | ||
Scen. | Taakstelling vastgoed | -174 | -174 | |||
Scen. | Majeure projecten; vervallen fietspad spoorbrug Buggenum | S | 180 | |||
Amen. | Groenonderhoud C naar B | S | -121 | -121 | -121 | -121 |
Amen. | Bomenplan | S | -50 | -150 | -150 | -150 |
Progr. 3 Voorzieningen | -28 | 52 | 179 | 179 | ||
Scen. | Vervallen budget subsidie gerelateerde ontwikkelingen | S | 74 | 74 | ||
Scen. | Minder budget Spot i.v.m. dalende ledenaantallen | S | 10 | 10 | 20 | 20 |
Scen. | Korten vase bijdrage dorpsraden | S | 12 | 12 | 12 | 12 |
Amen. | Inventarisatie speeltoelstellen | S | -50 | PM | PM | PM |
Amen. | Micosport | S | 0 | 30 | 30 | 30 |
Amen. | Luifel | S | 0 | 0 | 43 | 43 |
Progr. 4 Samenleving | 488 | 1.127 | 2.280 | 2.283 | ||
Scen. | Realisatie lagere uitgaven Jeugdzorg en WMO ( rapportage TwynstraGudde) | S | 689 | 2.095 | 3.142 | 3.142 |
Scen. | Jeugdwet, Wet WMO ( rapportage TwynstraGudde) | I | -200 | |||
Scen. | Taakstelling jeugdhulp | S | -200 | -1.200 | -1.200 | -1.200 |
Scen. | Onderwijs; leerlingenvervoer | S | 25 | 50 | 50 | |
Scen. | Onderwijs; VVE/peuterprogramma 1a kleinschaligheidstoeslag Ittervoort | S | 10 | 10 | ||
Scen. | Onderwijs; VVE/peuterprogramma 1a kleinschaligheidstoeslag Kelpen-Oler | S | 5 | 10 | ||
Scen. | Onderwijs; VVE/peuterprogramma 2 subsidies ouders verlagen | S | 5 | 9 | 9 | |
Scen. | Beeindiging testkopers | S | 10 | 20 | 20 | 20 |
Scen. | Vrijval budget projecrten gezondheidsbeleid | S | 10 | 10 | 10 | |
Scen. | Projectbudget welzijnswerk afschalen (helft behouden innnovatie) | S | 20 | 20 | 20 | 20 |
Scen. | Projectbudget welzijnswerk afschalen tot nihil | S | 20 | 20 | 20 | 20 |
Scen. | WMO; bijzondere bijstand zorgverzekering | S | 110 | 110 | 110 | 110 |
Scen. | WMO tarieven aanvullen vervoer in lijn brengen met tarieven OV en intrekken inactieve passen | S | 12 | 10 | 12 | 10 |
Scen. | WMO; afbouw oude voorzieningen hulpmiddelen | I | 15 | |||
Scen. | WMO; beperking dubbele verstrekkingen hulpmiddelen | S | 10 | 10 | 10 | 10 |
Scen. | WMO; Beeindiging inloopvoorziening | S | 60 | 60 | ||
Scen. | WMO; vergoeding adviesraad SD | S | 2 | 2 | 2 | 2 |
Progr. 5 Dienstverlening | 60 | 61 | 62 | 62 | ||
Scen. | Exploitatiebudget BBP | S | 25 | 26 | 27 | 27 |
Scen. | Leges huwelijken | S | 15 | 15 | 15 | 15 |
Scen. | Leges APV | S | 20 | 20 | 20 | 20 |
Progr. 6 Samenwerking | 35 | 30 | 30 | 30 | ||
Scen. | Digitaal platform | S | 20 | 15 | 15 | 15 |
Scen. | Burgerparticipatie | S | 15 | 15 | 15 | 15 |
Progr. 7 Financiën en Belastingen | 334 | 937 | 1.261 | 1.584 | ||
Scen. | Toerekening rente | S | 9 | 62 | 61 | 59 |
Scen. | Wijziging methode WOZ waarde ontwikkenling en bealing tarief | S | 225 | 225 | 225 | 225 |
Amen. | Aanpassing herijking gemeentefonds | S | 0 | 450 | 675 | 900 |
Amen. | Halveren stelpost loon- en prijscompensatie | S | 100 | 200 | 300 | 400 |
Overig / overhead | 104 | 363 | 396 | 452 | ||
Scen. | Formatie en externe inhuur | S | 104 | 163 | 196 | 252 |
Amen. | Sturing | S | 0 | 200 | 200 | 200 |
Totaal maatregelen en amendement | 1.287 | 2.364 | 4.368 | 4.570 | ||
Sluitpost OZB 2% voor 3 jaar | S | 122 | 252 | 390 | 390 | |
Totaal scenario's financieel evenwicht en amendement | 1.409 | 2.616 | 4.758 | 4.960 | ||
Subsidie muziekonderwijs (wijziging na scenario's) | I | -101 | 0 | 0 | 0 | |
Begrotingssaldo begroting 2021-2024 | -968 | -1.479 | 81 | 329 |
Onderstaand zijn de aanwezige taakstellingen van de gemeente weergegeven. Deze zijn opgenomen in het meerjarig perspectief en zullen derhalve gerealiseerd moeten worden.
(bedrag x 1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Maatregel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Vastgoed | 175 | 175 | - | - |
Accommodaties | 175 | 175 | 175 | 175 |
Jeugdzorg* | 489 | 2.095 | 3.142 | 3.142 |
Personeel en organisatie | 104 | 338 | 496 | 552 |
Aangenomen motie sturing | - | 200 | 200 | 200 |
* Het bedrag van jeugdzorg komt voort uit het rapport van TwijnstraGudde. Hiertoe zijn in de raad van 3 november concrete maatregelen vastgesteld.
Tot slot is hieronder het structurele begrotingssaldo van de gemeente Leudal weergegeven na beraadslaging van de begroting in de vergadering van 3 november 2020. Het structurele begrotingssaldo bedraagt € 327.000 positief in 2024. Voor een volledig overzicht wordt verwezen naar paragraaf 5.2.
Presentatie van het structurele begrotingssaldo voor kadernota en scenario's | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Saldo baten en lasten | -3.958 | -2.264 | -528 | -254 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 2.990 | 785 | 610 | 584 |
Begrotingssaldo na bestemming | -968 | -1.479 | 82 | 330 |
Waarvan incidentele baten en lasten | 1.832 | 194 | 0 | 3 |
Waarvan structurele baten en lasten | -2.800 | -1.673 | 82 | 327 |