Begroting 2021

Bestuurlijke samenvatting

Financiële hoofdlijn

Bij de vaststelling van de kadernota 2021-2024 is gebleken dat de gemeente Leudal voor een financiële opgave staat om een structureel sluitende begroting te kunnen presenteren.

Het meerjarig tekort loopt op tot € 4.631.000 structureel in 2024. Tussen de vaststelling van de kadernota en de begroting hebben zich nieuwe ontwikkelingen voorgedaan. Hierdoor is het tekort in 2024 toegenomen met € 943.000 ten opzichte van de kadernota. Hierin zijn de volgende onderdelen van belang:

  1. Verwerking van de Meicirculaire 2020
  2. Bijstelling van enkel claims uit de kadernota, zijnde dividend, rente en stelposten
  3. Mutaties sociaal domein, die bestaat uit
  • Indexering van de tarieven voor 2021 e.v. (dit is bovenop de claim die in de kadernota opgenomen is)
  • Aanbesteding leerlingenvervoer
  1. Bijstelling van de kapitaallasten.

Op 29 september heeft de raad ingestemd met diverse scenario's om te komen tot een budgettaire besparing. Deze zijn separaat verwerkt in een addendum dat aangeboden is bij deze begroting.

Daarnaast zijn voor deze begroting de volgende uitgangspunten gehanteerd.

  • De nieuwe programmastructuur (7 programma’s) met aangescherpte programmadoelstellingen
  • Ontwikkelingen met financiële gevolgen voldoen aan één van de volgende criteria:
    • Vloeien voort uit wet- en regelgeving (3 O’s: O nafwendbaar, O nontkoombaar, O nuitstelbaar).
    • Opname van (nieuwe) ambities zijn alleen mogelijk als we daarvoor bestaand beleid inleveren (Nieuw voor Oud).
  • We nemen geen nieuwe taakstellingen op en nemen de oude mee in de analyse van de beleidsvelden.
  • De stelpost loon-, en prijscompensatie brengen we op het niveau dat nodig is op basis van historische kosten. Voorheen vulden we deze post tussentijds met structurele meevallers, deze verwachten we nu niet.
  • We volgen alle richtlijnen die voortvloeien uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), het gemeentelijk toezichtkader 2020 of andere wet- en regelgeving.
  • In relatie met de onderuitputting van het BTW Compensatiefonds (BCF) bij het gemeentefonds houden we geen rekening met meevallers.
  • Het jaar 2020 gebruiken we om de financiële gevolgen van de omgevingswet inzichtelijk te maken.
  • We streven naar een kostendekkendheid van 100% voor de leges en heffingen.
  • Op basis van de begrotingsbrief van de provincie nemen we de volgende zaken in acht:
    • Voor jeugd nemen we de realisatiecijfers van het jaar 2019 op in onze begroting, voor zover deze realistisch zijn.
    • We stellen de dividenden bij voor Enexis naar € 0,50 per aandeel.
    • Voor de dividend van de Bank Nederlandse Gemeente (BNG) houden we € 1,27 per aandeel aan.
  • Voor de financiële verwerking van het gemeentefonds volgen we de laatste informatie van de PAUW applicatie. Zij bedienen vrijwel alle gemeentes op het gebied van het gemeentefonds. Hiermee stemt de Provincie in.
  • Onze laatste twee jaarschijven (2023 en 2024) zijn structureel sluitend. In alle overige jaren wordt het saldo (overschot of tekort) gepresenteerd.
  • Restantkredieten die langer dan 2 jaar zijn aangehouden, worden in principe afgevoerd. Uitzondering hierop zijn de kredieten met een langdurig karakter of een deugdelijke onderbouwing. Deze zullen worden voorgelegd in de diverse rapportagemomenten.

In onderstaande tabel zijn alle mutaties verwerkt zoals besloten in de raadsvergadering van 3 november 2020.

+ = overschot/baat en - = tekort/last

(bedrag x 1.000)

Nr.

I/S

2021

2022

2023

2024

Primaire begroting 2020-2023

0

0

996

996

Mutaties na begroting 2020-2023 voor 1e raadsrapportage 2020

359

173

-2

-2

Mutaties 1e raadsrapportage 2020

1.046

257

24

1.263

Begroting voor kadernota 2021-2024

1.405

430

1.018

2.257

Kadernota 2021

Progr. 1 Veiligheid

0

-40

-40

-40

1

Ambitieniveau aanpak ondermijnende criminaliteit

S

0

-40

-40

-40

Progr. 2 Leefomgeving

0

0

0

0

Progr. 3 Voorzieningen

-357

-282

-282

-282

2

Aanbesteding onderhoud groene sportvelden

S

-110

-110

-110

-110

3

Aanpassing Ursula i.v.m. gebruik Lataste, kapitaallasten

S

-21

-21

-21

-21

4

Subsidiëring gemeenschapshuizen kapitaallasten en exploitatie gymzalen

S

-76

-76

-76

-76

5

Regeling investeringssubsidies

S

-75

-75

-75

-75

6

Inhuur i.v.m. accommodatiebeleid

I

-75

0

0

0

Progr. 4 Samenleving

-1.970

-1.900

-1.900

-1.900

7

Vrijval gemeentelijk budget kinderopvang i.v.m. hogere Rijksvergoeding OAB

S

40

40

40

40

8

Verwachte stijging subsidie aanvraag Algemeen Maatschappelijk Werk

S

-20

-20

-20

-20

9

Jeugdzorg

S

-1.400

-1.400

-1.400

-1.400

10a

Begeleiding, aanzuigende werking a.g.v. abonnementstarief

S

-350

-350

-350

-350

10b

Inkomsten begeleiding vanuit Venlo

S

30

30

30

30

10c

Woningaanpassingen, aanzuigende werking a.g.v. abonnementstarief

S

-150

-150

-150

-150

10d

Hulp bij het huishouden, aanzuigende werking a.g.v. abonnementstarief

S

-50

-50

-50

-50

10e

Hulpmiddelen, aanzuigende werking a.g.v. abonnementstarief

S

-100

-100

-100

-100

10f

Hulpmiddelen sterfhuisconstructie, hulpmiddelen overname door nieuwe leverancier

I

-70

0

0

0

11

Inzet budget algemene voorzieningen WMO ter dekking hogere WMO uitgaven

S

100

100

100

100

Progr. 5 Dienstverlening

-74

-9

-9

-9

12

Dienstverlening toegankelijk voor alle inwoners van Leudal

I

-55

0

0

0

13

Ontwikkeling en implementatie visie op dienstverlening

I

-10

0

0

0

14

Huis van de Dromen

S

-4

-4

-4

-4

15

Klantenpanel

S

-5

-5

-5

-5

Progr. 6 Samenwerking

-35

-30

-30

-30

16

Burgerparticipatiemiddelen

S

-15

-15

-15

-15

17

opstarten en onderhouden digitaal platform participatie

S

-20

-15

-15

-15

Progr. 7 Financiën en Belastingen

-799

-1.494

-2.371

-3.211

18

Afname dividend inkomsten Enexis en BNG

S

-434

-434

-434

-434

19

Stelpost loon en prijscompensatie

a

Inschatting effect nieuwe cao vanaf 2021

S

-480

-480

-480

-480

b

Volledig inzetten bestaande stelpost loon-/prijsindexatie voor 22a en 22b

S

515

670

643

653

c

Vormen nieuwe stelpost voor loon-/prijsindexatie

S

-400

-800

-1.200

-1.600

20

Herijking gemeentefonds

S

0

-450

-900

-1.350

Overig / overhead

-434

-417

-474

-473

21

Wettelijke ontwikkelingen en prijsstijgingen software ICT

S

-250

-250

-250

-250

22

EC-GEO en integratie DIS

S

-98

-93

-88

-88

23

BAG 0,6 fte en mutatiesignalering

S

-74

-74

-74

-74

24

Organisatievisie

I

-12

0

0

0

25

Stelpost majeure projecten ivm mogelijke meerkosten HHIN

S

0

0

-62

-61

Totaal Kadernota 2021

-3.669

-4.172

-5.106

-5.945

Begrotingssaldo na Kadernota 2021

-2.264

-3.742

-4.088

-3.688

Meicirculaire 2020

1.050

598

260

-215

Bijstelling claims kadernota (dividend, rente en stelpost)

205

285

437

527

Mutaties sociaal domein

-1.371

-1.371

-1.371

-1.371

Mutaties kapitaallasten

104

135

85

116

Begrotingssaldo start begroting 2021-2024

-2.276

-4.095

-4.677

-4.631

Progr. 1 Veiligheid

53

53

53

53

Scen.

Bijstelling budget personen verward gedrag

S

15

15

15

15

Scen.

XTC dumpingen

S

30

30

30

30

Scen.

Verlagen lokaal calamiteitenbudget

S

8

8

8

8

Progr. 2 Leefomgeving

241

-259

107

-73

Scen.

Aframing strucrueel overschot budget erfgoed

S

12

12

12

12

Scen.

Aframing overschot reserve monumentensubsidie

I

400

Scen.

Beheer vastgoed middels onderhoud

S

360

360

Scen.

Taakstelling vastgoed

-174

-174

Scen.

Majeure projecten; vervallen fietspad spoorbrug Buggenum

S

180

Amen.

Groenonderhoud C naar B

S

-121

-121

-121

-121

Amen.

Bomenplan

S

-50

-150

-150

-150

Progr. 3 Voorzieningen

-28

52

179

179

Scen.

Vervallen budget subsidie gerelateerde ontwikkelingen

S

74

74

Scen.

Minder budget Spot i.v.m. dalende ledenaantallen

S

10

10

20

20

Scen.

Korten vase bijdrage dorpsraden

S

12

12

12

12

Amen.

Inventarisatie speeltoelstellen

S

-50

PM

PM

PM

Amen.

Micosport

S

0

30

30

30

Amen.

Luifel

S

0

0

43

43

Progr. 4 Samenleving

488

1.127

2.280

2.283

Scen.

Realisatie lagere uitgaven Jeugdzorg en WMO ( rapportage TwynstraGudde)

S

689

2.095

3.142

3.142

Scen.

Jeugdwet, Wet WMO ( rapportage TwynstraGudde)

I

-200

Scen.

Taakstelling jeugdhulp

S

-200

-1.200

-1.200

-1.200

Scen.

Onderwijs; leerlingenvervoer

S

25

50

50

Scen.

Onderwijs; VVE/peuterprogramma 1a kleinschaligheidstoeslag Ittervoort

S

10

10

Scen.

Onderwijs; VVE/peuterprogramma 1a kleinschaligheidstoeslag Kelpen-Oler

S

5

10

Scen.

Onderwijs; VVE/peuterprogramma 2 subsidies ouders verlagen

S

5

9

9

Scen.

Beeindiging testkopers

S

10

20

20

20

Scen.

Vrijval budget projecrten gezondheidsbeleid

S

10

10

10

Scen.

Projectbudget welzijnswerk afschalen (helft behouden innnovatie)

S

20

20

20

20

Scen.

Projectbudget welzijnswerk afschalen tot nihil

S

20

20

20

20

Scen.

WMO; bijzondere bijstand zorgverzekering

S

110

110

110

110

Scen.

WMO tarieven aanvullen vervoer in lijn brengen met tarieven OV en intrekken inactieve passen

S

12

10

12

10

Scen.

WMO; afbouw oude voorzieningen hulpmiddelen

I

15

Scen.

WMO; beperking dubbele verstrekkingen hulpmiddelen

S

10

10

10

10

Scen.

WMO; Beeindiging inloopvoorziening

S

60

60

Scen.

WMO; vergoeding adviesraad SD

S

2

2

2

2

Progr. 5 Dienstverlening

60

61

62

62

Scen.

Exploitatiebudget BBP

S

25

26

27

27

Scen.

Leges huwelijken

S

15

15

15

15

Scen.

Leges APV

S

20

20

20

20

Progr. 6 Samenwerking

35

30

30

30

Scen.

Digitaal platform

S

20

15

15

15

Scen.

Burgerparticipatie

S

15

15

15

15

Progr. 7 Financiën en Belastingen

334

937

1.261

1.584

Scen.

Toerekening rente

S

9

62

61

59

Scen.

Wijziging methode WOZ waarde ontwikkenling en bealing tarief

S

225

225

225

225

Amen.

Aanpassing herijking gemeentefonds

S

0

450

675

900

Amen.

Halveren stelpost loon- en prijscompensatie

S

100

200

300

400

Overig / overhead

104

363

396

452

Scen.

Formatie en externe inhuur

S

104

163

196

252

Amen.

Sturing

S

0

200

200

200

Totaal maatregelen en amendement

1.287

2.364

4.368

4.570

Sluitpost OZB 2% voor 3 jaar

S

122

252

390

390

Totaal scenario's financieel evenwicht en amendement

1.409

2.616

4.758

4.960

Subsidie muziekonderwijs (wijziging na scenario's)

I

-101

0

0

0

Begrotingssaldo begroting 2021-2024

-968

-1.479

81

329

Onderstaand zijn de aanwezige taakstellingen van de gemeente weergegeven. Deze zijn opgenomen in het meerjarig perspectief en zullen derhalve gerealiseerd moeten worden.

(bedrag x 1.000)

Maatregel

2021

2022

2023

2024

Vastgoed

175

175

-

-

Accommodaties

175

175

175

175

Jeugdzorg*

489

2.095

3.142

3.142

Personeel en organisatie

104

338

496

552

Aangenomen motie sturing

-

200

200

200

* Het bedrag van jeugdzorg komt voort uit het rapport van TwijnstraGudde. Hiertoe zijn in de raad van 3 november concrete maatregelen vastgesteld.

Tot slot is hieronder het structurele begrotingssaldo van de gemeente Leudal weergegeven na beraadslaging van de begroting in de vergadering van 3 november 2020. Het structurele begrotingssaldo bedraagt € 327.000 positief in 2024. Voor een volledig overzicht wordt verwezen naar paragraaf 5.2.

Presentatie van het structurele begrotingssaldo voor kadernota en scenario's

(bedrag x 1.000)

2021

2022

2023

2024

Saldo baten en lasten

-3.958

-2.264

-528

-254

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves

2.990

785

610

584

Begrotingssaldo na bestemming

-968

-1.479

82

330

Waarvan incidentele baten en lasten

1.832

194

0

3

Waarvan structurele baten en lasten

-2.800

-1.673

82

327

Deze pagina is gebouwd op 12/08/2020 14:12:41 met de export van 12/08/2020 14:06:21