In dit hoofdstuk worden de algemene dekkingsmiddelen toegelicht. De algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten, die niet specifiek toe te rekenen zijn aan een bepaald programma, maar waar uiteindelijk de saldi van de programma's uit het programmaplan mee kunnen worden gedekt. De raad is bevoegd voor het inzetten van de algemene dekkingsmiddelen.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit een vijftal onderdelen:
- Lokale heffingen
- Algemene uitkering uit het gemeentefonds
- Dividend
- Saldo van de financieringsfunctie
- Overige algemene dekkingsmiddelen
Lokale heffingen
Lokale heffingen kunnen we onderverdelen in wel en niet gebonden bestedingen. Lokale heffingen waarvan de besteding gebonden zijn, betreffen heffingen waarbij sprake is van een duidelijke relatie tussen de gemeentelijke dienstverlening en de belasting. Voorbeelden hiervan zijn de rioolrechten en de afvalstoffenheffing. Deze heffingen worden op de desbetreffende programma’s (in deze begroting programma 2) als baten verantwoord en vallen dus niet onder de algemene dekkingsmiddelen. Lokale heffingen die niet gebonden zijn, vormen algemene dekkingsmiddelen en hebben geen vooraf aangewezen bestemming. Het verhogen of verlagen van deze belastingen zorgt voor een hogere of lagere bestedingsruimte binnen de begroting. Binnen de gemeente Leudal zijn 4 ongebonden lokale heffingen aanwezig:
- OZB-belasting (woningen en niet-woningen)
- Toeristenbelasting
- Hondenbelasting
- Baatbelasting
Voor verdere informatie verwijzen wij u naar 4.1 paragraaf ‘Lokale heffingen’.
(bedragen x 1.000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Heffing | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
OZB woning | -4.013 | -4.078 | -4.462 | -4.636 | -4.731 | -4.732 |
OZB niet woning | -1.800 | -1.758 | -2.002 | -2.080 | -2.123 | -2.123 |
Toeristenbelasting | -998 | -388 | -930 | -930 | -930 | -930 |
Hondenbelasting | -225 | -224 | -224 | -224 | -224 | -224 |
Baatbelasting | -17 | -5 | ||||
Totaal | -7.053 | -6.453 | -7.617 | -7.869 | -8.007 | -8.008 |
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Via de algemene uitkering worden vanuit het Rijk inkomsten ontvangen die niet geoormerkt zijn voor een specifieke taak. De gemeente is derhalve vrij om deze middelen te besteden aan aandachtsgebieden waar prioriteiten liggen. Binnen de gemeente Leudal wordt bij iedere circulaire een raadsvoorstel gemaakt, ten behoeve van de verwerking van de circulaire. In deze begroting zijn de financiële effecten tot en met de meicirculaire 2020 verwerkt. In onderstaande tabel zijn de totale inkomsten voor de gemeente Leudal over de meerjarenbegroting te zien.
Daarnaast is in de kadernota 2021-2024 melding gemaakt van de herijking van het gemeentefonds en de mogelijke financiële gevolgen voor de gemeente Leudal.
(bedrag x 1.000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene uitkering | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Stand na decembercirculaire 2019 | -49.090 | -51.318 | -51.761 | -52.615 | -53.644 | -54.797 |
Mutaties meicirculaire 2020 | -788 | -1.080 | -1.237 | -769 | -445 | 79 |
Stand na meicirculaire 2020 | -49.878 | -52.398 | -52.998 | -53.384 | -54.089 | -54.718 |
Dividend en rendement op beleggingen
Onder algemene dividenden vallen dividenden die niet tot één van de programma’s behoren. Voor de gemeente Leudal gaat het om twee grote partijen waar dividend van wordt ontvangen. Via de brief van de provincie is bekend gemaakt voor het begrotingsjaar 2021 en verder met welke dividend inkomsten gerekend mag worden. Deze bedragen:
- Bank Nederlandse Gemeenten € 1,27 per aandeel (143.052 aandelen);
- Enexis Holding € 0,50 per aandeel (903.150 aandelen).
(bedrag x 1.000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
dividend | ||||||
BNG | -408 | -23 | -182 | -182 | -182 | -182 |
Enexis Holding BV | -736 | -632 | -451 | -451 | -451 | -451 |
Saldo | -1.144 | -655 | -633 | -633 | -633 | -633 |
Rendement | ||||||
Belegging Essentverkoop | -1.121 | -727 | -375 | -114 | -99 | -99 |
Bruglening Enexis | -152 | |||||
Boekwinst vrijval effecten | -278 | -118 | -3 | |||
Saldo | -1.273 | -1.005 | -493 | -114 | -99 | -102 |
totaal | -2.417 | -1.660 | -1.126 | -747 | -732 | -735 |
Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie bestaat geheel uit het renteresultaat zijnde het saldo van de kostenplaats kapitaallasten. Het renteresultaat bestaat uit het verschil tussen enerzijds de werkelijke rentelasten over 2021 en anderzijds de rente die we doorbelasten naar de verschillende taakvelden. De paragraaf Financiering vermeldt de systematiek met betrekking tot het renteresultaat. Voor de begroting 2021-2024 is de omslagrente bepaald op 0,5%.
Wat mag het kosten?
Algemene dekkingsmiddelen | (bedrag x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2019 | Begroting na wijziging 2020 | Primitieve begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 2.039 | 1.403 | 1.491 | 1.140 | 2.655 | 3.110 |
Baten | -58.771 | -61.979 | -61.760 | -62.018 | -62.621 | -63.027 |
Mutatie reserves | 3.419 | -1.833 | -1.485 | 494 | 593 | 593 |
Resultaat | -53.313 | -63.859 | -61.754 | -60.384 | -59.373 | -59.325 |