Begroting 2021

Overige

Algemene dekkingsmiddelen

In dit hoofdstuk worden de algemene dekkingsmiddelen toegelicht. De algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten, die niet specifiek toe te rekenen zijn aan een bepaald programma, maar waar uiteindelijk de saldi van de programma's uit het programmaplan mee kunnen worden gedekt. De raad is bevoegd voor het inzetten van de algemene dekkingsmiddelen.

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit een vijftal onderdelen:

  • Lokale heffingen
  • Algemene uitkering uit het gemeentefonds
  • Dividend
  • Saldo van de financieringsfunctie
  • Overige algemene dekkingsmiddelen

Lokale heffingen

Lokale heffingen kunnen we onderverdelen in wel en niet gebonden bestedingen. Lokale heffingen waarvan de besteding gebonden zijn, betreffen heffingen waarbij sprake is van een duidelijke relatie tussen de gemeentelijke dienstverlening en de belasting. Voorbeelden hiervan zijn de rioolrechten en de afvalstoffenheffing. Deze heffingen worden op de desbetreffende programma’s (in deze begroting programma 2) als baten verantwoord en vallen dus niet onder de algemene dekkingsmiddelen. Lokale heffingen die niet gebonden zijn, vormen algemene dekkingsmiddelen en hebben geen vooraf aangewezen bestemming. Het verhogen of verlagen van deze belastingen zorgt voor een hogere of lagere bestedingsruimte binnen de begroting. Binnen de gemeente Leudal zijn 4 ongebonden lokale heffingen aanwezig:

  • OZB-belasting (woningen en niet-woningen)
  • Toeristenbelasting
  • Hondenbelasting
  • Baatbelasting

Voor verdere informatie verwijzen wij u naar 4.1 paragraaf ‘Lokale heffingen’.

(bedragen x 1.000)

Heffing

Realisatie 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

OZB woning

-4.013

-4.078

-4.462

-4.636

-4.731

-4.732

OZB niet woning

-1.800

-1.758

-2.002

-2.080

-2.123

-2.123

Toeristenbelasting

-998

-388

-930

-930

-930

-930

Hondenbelasting

-225

-224

-224

-224

-224

-224

Baatbelasting

-17

-5

Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Via de algemene uitkering worden vanuit het Rijk inkomsten ontvangen die niet geoormerkt zijn voor een specifieke taak. De gemeente is derhalve vrij om deze middelen te besteden aan aandachtsgebieden waar prioriteiten liggen. Binnen de gemeente Leudal wordt bij iedere circulaire een raadsvoorstel gemaakt, ten behoeve van de verwerking van de circulaire. In deze begroting zijn de financiële effecten tot en met de meicirculaire 2020 verwerkt. In onderstaande tabel zijn de totale inkomsten voor de gemeente Leudal over de meerjarenbegroting te zien.
Daarnaast is in de kadernota 2021-2024 melding gemaakt van de herijking van het gemeentefonds en de mogelijke financiële gevolgen voor de gemeente Leudal.

(bedrag x 1.000)

Algemene uitkering

Realisatie 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Stand na decembercirculaire 2019

-49.090

-51.318

-51.761

-52.615

-53.644

-54.797

Mutaties meicirculaire 2020

-788

-1.080

-1.237

-769

-445

79

Dividend en rendement op beleggingen
Onder algemene dividenden vallen dividenden die niet tot één van de programma’s behoren. Voor de gemeente Leudal gaat het om twee grote partijen waar dividend van wordt ontvangen. Via de brief van de provincie is bekend gemaakt voor het begrotingsjaar 2021 en verder met welke dividend inkomsten gerekend mag worden. Deze bedragen:

  • Bank Nederlandse Gemeenten € 1,27 per aandeel (143.052 aandelen);
  • Enexis Holding € 0,50 per aandeel (903.150 aandelen).

(bedrag x 1.000)

Omschrijving

Realisatie 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

dividend

BNG

-408

-23

-182

-182

-182

-182

Enexis Holding BV

-736

-632

-451

-451

-451

-451

Rendement

Belegging Essentverkoop

-1.121

-727

-375

-114

-99

-99

Bruglening Enexis

-152

Boekwinst vrijval effecten

-278

-118

-3

Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie bestaat geheel uit het renteresultaat zijnde het saldo van de kostenplaats kapitaallasten. Het renteresultaat bestaat uit het verschil tussen enerzijds de werkelijke rentelasten over 2021 en anderzijds de rente die we doorbelasten naar de verschillende taakvelden. De paragraaf Financiering vermeldt de systematiek met betrekking tot het renteresultaat. Voor de begroting 2021-2024 is de omslagrente bepaald op 0,5%.

Wat mag het kosten?

Algemene dekkingsmiddelen

(bedrag x 1.000)

Realisatie 2019

Begroting na wijziging 2020

Primitieve begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Lasten

2.039

1.403

1.491

1.140

2.655

3.110

Baten

-58.771

-61.979

-61.760

-62.018

-62.621

-63.027

Mutatie reserves

3.419

-1.833

-1.485

494

593

593

Deze pagina is gebouwd op 12/08/2020 14:12:41 met de export van 12/08/2020 14:06:21