De gemeente is goed bereikbaar en toegankelijk
Wat gaan wij daar voor doen?
In 2021 zal een nieuw beleidsplan voor mobiliteit en verkeersveiligheid worden vastgesteld. Keuzes die in het nieuwe mobiliteitsbeleid gemaakt worden, zullen hun basis vinden in zichtbaar wordende maatschappelijke trends. Hierbij moet gedacht worden aan ontwikkelingen als verduurzaming, ICT-ontwikkelingen, diverse sociale ontwikkelingen (zoals toenemende vergrijzing en vereenzaming), maar ook economische ontwikkelingen (zoals veranderingen in de agrarische sector, de toename van toerisme en ook de gevolgen van krimp).
2021 geldt daarom als een overbruggingsjaar naar het nieuwe mobiliteitsbeleid. Daarbij blijven de bestaande doelen van kracht. Namelijk:
- Leudal wordt beter met Roermond verbonden via een nieuwe fietsverbinding over de Maas. Dit moet een belangrijke aanjager vormen voor het verder versterken van de fietsinfrastructuur in de regio.
- De ontsluiting van het bedrijventerrein Zevenellen naar de Roermondseweg wordt verbeterd met de aanleg van rotondes.
Aan het einde van 2022 is in Leudal een voldoende dekkend netwerk van laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Concreet betekent dit dat in elk dorp van Leudal tenminste één laadpaal in het openbare gebied beschikbaar is. Om dit te bereiken neemt Leudal deel aan de gezamenlijke aanbesteding, geleid door de provincie Noord-Brabant waarmee een nieuwe collectieve concessie voor Zuid-Nederland wordt gefaciliteerd voor de plaatsing, het beheer, onderhoud en exploitatie van publieke laadinfrastructuur.
Wat mag dat kosten?
Goede bereikbaarheid en toegankelijkheid | (bedrag x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2019 | Begroting na wijziging 2020 | Primitieve begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | ||||||
Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Infrastructuur water | 6 | 7 | 39 | 65 | 65 | 64 |
Openbaar vervoer | 18 | 19 | 22 | 17 | 17 | 17 |
Totale lasten | 24 | 25 | 62 | 82 | 82 | 82 |
Baten | ||||||
Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Infrastructuur water | -4 | -4 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | -4 | -4 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Mutaties reserves | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Resultaat | 23 | 24 | 61 | 82 | 82 | 81 |