Ons woningaanbod is passend en sluit aan bij de (verschuivende) woonwensen van onze inwoners
Wat gaan wij daar voor doen?
In al onze kernen blijft er ruimte om nieuwe woningen te (laten) bouwen. Wij zetten de afspraken uit de Structuurvisie Wonen voort en zetten in op de realisatie van 100 woningen, passend bij de veranderende woonwensen van onze inwoners. Oude bouwtitels die niet tot realisatie komen, worden actief geschrapt. Dit proces heeft een doorlooptijd van circa 2-3 jaar vanwege de (planologische en juridische) procedures.
Wij creëren daarnaast extra ruimte voor bouwmogelijkheden bij het oplossen van knelpunten in de kernen. Het gaat daarbij vooral om bestaand vastgoed in kleine(re) kernen dat nu een publieksfunctie heeft, maar op lange(re) termijn om herinvulling vraagt. Deze ontwikkeling willen wij voor zijn en reeds nu de mogelijkheid bieden tot transformatie naar enkele woningen. Op die manier voorkomen we leegstand of brengen we dit terug, versterken we de leefbaarheid door het creëren van dynamiek en bouwen wij voor specifieke doelgroepen. Inwoners vragen immers om meer huurwoningen voor senioren en jongeren. Starters worden bij de aankoop van hun eerste woning ondersteund met startersleningen. Vanuit economisch belang wordt ook ingezet op het (laten) realiseren van nieuwe huisvestingsconcepten voor tijdelijke werknemers. De regionale Structuurvisie Wonen 2018 loopt tot eind 2021. In 2021/2022 worden de afspraken geëvalueerd en herijkt.
Onze bestaande woningvoorraad is nog niet toekomstbestendig. Met bewustwordingscampagnes worden inwoners en partners geïnformeerd en gestimuleerd tot het levensloopbestendig en energetisch verbeteren van hun woning. Dit sluit aan bij de maatschappelijke ontwikkeling om langer zelfstandig thuis te blijven wonen en onze ambities uit de duurzaamheidsvisie en transitievisie warmte. Het lopende project Mijn Huis op Maat is hier een mooi voorbeeld van evenals de provinciale regeling Duurzaam Thuis. In de toekomst kan een eigen aanvullende financiële stimuleringsregeling voor Leudal worden onderzocht. Kwalitatieve woningverbeteringen dragen bij aan een courante en waardevaste woningvoorraad.
Wat mag dat kosten?
Woningaanbod sluit aan bij woonwensen | (bedrag x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2019 | Begroting na wijziging 2020 | Primitieve begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | ||||||
Afval | 2.733 | 2.659 | 2.697 | 2.738 | 2.899 | 2.899 |
Milieubeheer | 1.217 | 1.059 | 1.110 | 1.115 | 1.117 | 1.120 |
Bestemmingsplannen | 1.622 | 1.322 | 1.153 | 1.153 | 1.159 | 1.133 |
Buitengebied in beweging | 102 | 421 | 215 | 0 | 0 | 0 |
Handhaving RO | 202 | 179 | 180 | 180 | 180 | 180 |
Grex wonen | 411 | 50 | 44 | 46 | 34 | 47 |
Omgevingsvergunningen | 813 | 803 | 776 | 776 | 776 | 776 |
Toezicht en handhaving bouwen | 633 | 593 | 602 | 602 | 602 | 602 |
Volkshuisvesting | 463 | 1.139 | 389 | 392 | 391 | 342 |
Toepassing APV | 391 | 395 | 388 | 378 | 375 | 375 |
Totale lasten | 8.588 | 8.620 | 7.555 | 7.380 | 7.534 | 7.474 |
Baten | ||||||
Afval | -3.260 | -3.161 | -3.243 | -3.243 | -3.400 | -3.400 |
Milieubeheer | -84 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsplannen | -18 | -218 | -38 | -38 | -38 | -38 |
Buitengebied in beweging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Handhaving RO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Grex wonen | -367 | -342 | -49 | -52 | -39 | -52 |
Omgevingsvergunningen | -806 | -816 | -743 | -743 | -743 | -743 |
Toezicht en handhaving bouwen | -2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Volkshuisvesting | -161 | -178 | -200 | -200 | -200 | -200 |
Toepassing APV | 0 | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 |
Totale baten | -4.699 | -4.717 | -4.275 | -4.277 | -4.422 | -4.434 |
Mutaties reserves | -665 | -610 | -39 | -21 | -26 | 0 |
Resultaat | 3.224 | 3.293 | 3.241 | 3.082 | 3.086 | 3.039 |