Inwoners hebben de mogelijkheid om zich via educatie te ontwikkelen.
De gemeente zet samen met partners zoals scholen, kinderopvangorganisaties, zorg- en welzijnsorganisaties en bibliotheken in op goede ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen en jongeren.
We streven er naar dat alle peuters deelnemen aan het peuterprogramma en voor- en vroegschoolse educatie (vve). Hiermee willen we ontwikkelingsachterstanden voorkomen, zodat deze kinderen een goede start maken op de basisschool. Dit biedt een goede basis zodat elk kind zich naar vermogen kan ontwikkelen en de verdere schoolloopbaan succesvol kan doorlopen. Met als resultaat dat iedereen met een diploma (startkwalificatie) de school verlaat en zelfstandig kan deelnemen in de samenleving.
Wat gaan wij daar voor doen?
Leerlingenvervoer
In 2020 is het leerlingenvervoer en het jeugdwetvervoer opnieuw aanbesteed. We zien mogelijkheden om de kostenstijging te beperken door in te zetten op pilots zelfstandig reizen van leerlingen, eigen vervoer door ouders te bevorderen en in te zetten op social return.
Onderwijsachterstanden voorkomen
Afgelopen jaar hebben we het beleid peuterprogramma en voor- en vroegschoolse educatie 2020-2023 vastgesteld. Belangrijke thema's waaraan samen met onderwijs, kinderopvang en jeugdgezondheidszorg aan gewerkt wordt zijn ouderbetrokkenheid en doorgaande ontwikkelingslijn van kinderen.
Vanaf 1 januari 2022 moet een hbo’er zijn aangesteld voor voorschoolse educatie, voor 10 uur per peuter (met vve- indicatie) per jaar. De inzet van deze pedagogisch beleidsmedewerker is een van de maatregelen om de kwaliteit van voorschoolse educatie te verhogen. Wij ontvangen hier middelen voor vanuit uit onderwijsachterstandenbudget van het Rijk. In 2021 gaan we samen met de onderwijspartners en kinderopvangorganisaties onderzoeken hoe we hieraan het beste invulling aan kunnen geven.
Startkwalificatie/ duurzaam aan de slag
In 2021 gaan we extra inzetten op opleidingen en begeleiding van jongeren die vaak in een kwetsbare positie verkeren. Deze jongeren willen we met ondersteuning van bijvoorbeeld een jobcoach extra begeleiden met als doel dat deze jongeren duurzaam aan het werk blijven of kunnen.
Wat mag dat kosten?
Educatieve ontwikkeling | (bedrag x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2019 | Begroting na wijziging 2020 | Primitieve begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | ||||||
Onderwijsbeleid | 1.454 | 1.515 | 1.357 | 1.332 | 1.130 | 1.130 |
Kinderopvang | 230 | 305 | 265 | 261 | 241 | 236 |
Totale lasten | 1.684 | 1.820 | 1.623 | 1.594 | 1.371 | 1.366 |
Baten | ||||||
Onderwijsbeleid | -521 | -550 | -239 | -239 | -62 | -62 |
Kinderopvang | -42 | -42 | -42 | -42 | -42 | -42 |
Totale baten | -563 | -592 | -281 | -281 | -104 | -104 |
Mutaties reserves | -142 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 979 | 1.228 | 1.342 | 1.313 | 1.267 | 1.262 |