Inwoners krijgen beter passende ondersteuning. Zo preventief mogelijk, zo kort mogelijk en zo lang als nodig.
De visie, maatschappelijke effecten en de doelen voor de komende jaren zijn met het Regionale Beleidsplan vastgesteld. In het Uitvoeringsplan Sociaal Domein wordt beschreven hoe we de komende jaren werken aan de doelen uit het beleidsplan.
In 2020 is een meerjarig communicatieplan gemaakt om de visie van het beleidsplan over te brengen op inwoners, voorliggend veld, zorgaanbieders en gemeenten. Ook is in 2020 een plan van aanpak gemaakt waar de implementatie van de visie op hulp- en dienstverlening centraal staat. Dit plan richt zich op de interne organisatie maar ook op het externe veld.
In 2021 worden deze plannen uitgevoerd.
Wat gaan wij daar voor doen?
Participatie
- Levensonderhoud
De uitvoering van de Participatiewet vindt plaats binnen de gemeente Leudal. Hier is (nog) geen sprake van een samenwerking. De uitkeringen, de bijzondere bijstand en loonkostensubsidies worden rechtmatig en tijdig verstrekt. - Armoede
Voor de uitvoering van het armoede- en minimabeleid is een 9 puntenplan opgesteld. Tot eind 2021 zal ingezet worden op het uitwerken en (deels) realiseren van de volgende activiteiten:
- Financieel Informatie Punt (FIP): Fysiek en digitaal
- Sociale kaart voor het thema Minima, Armoede en Schulden.
- Structurele aandacht voor de diverse toeslagen tijdens huis- en keukentafelgesprekken bij senioren/ouderen
- Gelaagde dienstverlening op maat: vrijwillig waar het kan en professioneel waar nodig
- Kinderen & Jongeren: aanpak voor schooljaar 2020-2021
- Informatie en voorlichting: publicatie artikelen + verzorgen van lezingen/workshops
- ‘Tone-of-voice’ en taalgebruik: Mondeling en schriftelijk
- Praten met de doelgroep
- Overige (vroegsignalering, vertrouwenspersonen, samenwerking particulier initiatief).
- Schuldhulpverlening
Per 1-1-2021 wordt de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening gewijzigd. Hierin wordt vroegsignalering als verplicht onderdeel opgenomen. Met partners worden convenanten afgesloten om tot vroegsignalering van schulden te komen. Een inschatting van de kosten is nog niet te maken.
- Mensontwikkelbedrijf
Sinds 1 april 2020 beschikt het MOB over een nieuwe locatie die voldoet aan haar nieuwe rol en ambities. Deze locatie biedt de mogelijkheid om verder te groeien en verschillende activiteiten te organiseren. Het MOB gaat ook in 2021 verder met verschillende projecten. Er wordt gezocht naar nieuwe projecten die passen binnen de mogelijkheden, de missie van het MOB. Door een gewijzigde intakeprocedure stromen minder mensen in de uitkering. Door de extra inzet op werkgeversbenadering en op re-integratie stromen meer mensen uit de uitkering. Daarom wordt verwacht dat de ingeboekte taakstelling op het mensontwikkelbedrijf in 2021 wordt gehaald. De gevolgen van de Coronacrisis voor de economie in 2021 en daarmee ook voor de omvang van het uitkeringsbestand zijn nog niet duidelijk. - Inburgering / statushouders
Met ingang van 1-7-2021 wordt de nieuwe wet Inburgering ingevoerd. Deze legt de verantwoordelijkheid voor de inburgering terug bij de gemeenten. De inburgeringsverplichting voor de statushouder start vanaf het moment dat de vergunning tot verblijf wordt afgegeven. Wij gaan in een vroeg stadium de voorgeschreven instrumenten inzetten en de inburgeringstrajecten inkopen om inburgeraars succesvol te laten zijn bij het behalen van het inburgeringsexamen. - Laaggeletterdheid
Tussen de 8% en 11% van de Leudalse beroepsbevolking (tussen 15 en 67 jaar) heeft grote moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Onder ouderen ligt dat percentage op ongeveer 20%. Laaggeletterden zijn vaker arm, beschikken over een lager inkomen, hebben vaker geen werk en ervaren dagelijks problemen met deelname in de maatschappij. Wij werken samen met Synthese, AMW/CJG, de scholen en Bibliocenter om mensen met een taalachterstand op te sporen, te motiveren en te laten deelnemen aan op te zetten projecten om de laaggeletterdheid terug te brengen.
Jeugdhulp
- Verwerving 2022
Wij zijn samen met de gemeenten Nederweert en Weert gestart met een proces om te komen tot een strategisch verwervingsplan 2022. Wij benoemen ontwikkelpunten, stellen een marktanalyse op, benoemen concrete inkoopdoelen en verkennen mogelijke scenario's voor de inkoopstrategie. Deze verkenning kent een brede insteek en diverse opties zullen besproken worden, waaronder bovenregionale samenwerking bij de inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp. Zo ook de voor- en nadelen van het werken met budgetplafonds en/of de keuze voor het contracteren van minder aanbieders. - Samenhang Jeugdhulp-Onderwijs
In oktober 2018 heeft het Nederlands Jeugd Instituut (NJi) op verzoek van de gemeenten Midden-Limburg West onderzoek uitgevoerd naar verklaringen voor het hoge jeugdhulpgebruik in de regio. Eén van de conclusies hiervan is, dat het opvallend is dat relatief veel kinderen gebruik maken van het speciaal onderwijs en dat een groot aandeel van deze leerlingen ook jeugdhulp ontvangt. Daarnaast ervaren de gemeenten in Midden-Limburg dat er veel vraag is naar jeugdhulp in het onderwijs of een vorm van onderwijs bij zorgaanbieders. Dit is aanleiding om de samenhang Onderwijs-Jeugdhulp in gezamenlijkheid met de Midden-Limburgse gemeenten, de samenwerkingsverbanden PO en VO en het CJG-ML op te pakken. In het Uitvoeringsplan Sociaal Domein Midden-Limburg West wordt de aanpak samenhang Onderwijs-Jeugdhulp opgepakt onder het thema Versterking jeugd en (jong) volwassenen. Met deze projectaanpak worden de volgende thema’s gefaseerd opgepakt:- Gemeenschappelijke visie op samenhang onderwijs en zorg ontwikkelen
- Pilot individuele begeleiding in de scholen
- Behandelgroepen in (speciaal) onderwijs
- Verblijf van jeugdigen bij zorgboeren / zorgaanbieders/ vervangende dagbesteding
- (Zicht krijgen op) Thuiszitters
- Preventie
- Normaliseren
- Praktijkondersteuners huisartsen
De inzet van een praktijkondersteuner jeugd bij een aantal huisartsen in de regio heeft geleid tot ruim 30 procent minder doorverwijzingen naar specialistische jeugdzorg. In Leudal is eind 2019 bij één huisarts in Haelen een praktijkondersteuner ingezet. In 2020 wordt dit uitgebreid met twee (extra) praktijken. - Uitbreiding formatie basisjeugdhulp CJG-ML
Gemiddeld genomen vinden een kleine 1.900 cliënten uit MLW (individuele ouders, gezinnen en/of jongeren) per jaar hun weg naar het CJG-ML. Dit is 8% van het aantal jeugdigen (0-23 jaar) in de gemeenten in MLW. Hierbij wordt ongeveer 55% door het CJG-ML ondersteund zonder een toegang naar het gespecialiseerde aanbod. Deze ondersteuning wordt individueel en/of middels groepswerk gegeven. Aangezien de Jeugd- en Gezinswerkers generalistisch werken kunnen zij veel diverse hulpvragen van ouders en/of jeugdige zelf beantwoorden vanuit het normaliserende gedachtengoed. We zien dat de Jeugd- en Gezinswerkers beter gebruik kunnen maken van het voorliggend veld. Door meer formatie toe te voegen aan het lokale CJG team van Leudal kunnen de Jeugd- en Gezinswerkers zelf meer ondersteuning bieden en hoeven zij vanwege werkdruk minder jeugdigen door te verwijzen naar de gespecialiseerde jeugdhulp. We hebben daarom het lokale team van Leudal voor 2 jaar met 0,8 fte uitgebreid. De kosten worden gedekt uit regionale transformatiemiddelen. - Pilot Lokale behandelteams aanvullend aan de lokale CJG-teams
Met deze pilot willen de gemeenten MLW in 2020 en 2021 met een aantal aanbieders komen tot een verbetering van de kwaliteit van de jeugdhulp en te zorgen voor een duurzaam en vooral betaalbaar stelsel. De lokale teams van het CJG-ML zijn de basis voor het geven van jeugdhulp. Deze teams zijn ook verantwoordelijk voor de toegang naar gespecialiseerde Jeugdhulp. We streven naar een betere aansluiting tussen de lokale teams van het CJG en het gespecialiseerde aanbod. We zijn voornemens om lokaal (integrale) behandelteams te organiseren aanvullend op de lokale teams van het CJG. De behandelteams realiseren een lokale aanpak; zorg dichtbij en daar waar nodig. De krachten van het informele netwerk, de basisvoorzieningen, de basisjeugdhulp en de aanvullende zorg worden gebundeld en op elkaar afgestemd (naadloos samenwerken, elkaar betrekken) en daarmee worden de kosten van jeugdhulp beperkt. De behandelteams realiseren duurzame oplossingen waarbij we de jeugdige zien in de context van het gezin en hun omgeving en de ontwikkelingsfase die zij hier doormaken. - Crisishulpverlening
Er wordt gestreefd naar een integrale crisisdienst waarin toegang en crisishulp gezamenlijk door partijen worden uitgevoerd. Alle crisispartijen nemen samen de verantwoordelijkheid bij een crisissituatie. Om deze doelen te bereiken gaan we per 1 januari 2021 werken met een crisisinterventieteam dat gevormd wordt door 4 aanbieders. - Visitatiecommissie Sociaal Domein/TwynstraGudde
In 2020 hebben de Visitatiecommissie Sociaal Domein en TwynstraGudde onze gemeente geadviseerd over het grip krijgen in het sociaal domein. De aanbevelingen zullen gefaseerd worden opgepakt.
Wmo
De uitvoering van de Wmo vindt plaats binnen de gemeente Leudal. Daarnaast is er ook sprake van een regionale samenwerking met de gemeenten Weert en Nederweert, zowel op beleidsmatig als uitvoerend niveau. De Wmo indicaties worden rechtmatig en tijdig verstrekt.
- Verwerving 2022
Wij zijn samen met de gemeenten Nederweert en Weert gestart met een proces om te komen tot een strategisch verwervingsplan 2022. Wij benoemen ontwikkelpunten, stellen een marktanalyse op, benoemen concrete inkoopdoelen en verkennen mogelijke scenario's voor de inkoopstrategie. Deze verkenning kent een brede insteek en diverse opties zullen besproken worden, waaronder bovenregionale samenwerking bij de inkoop van de zorg voor de Wmo. Zo ook de voor- en nadelen van het werken met budgetplafonds en/of de keuze voor het contracteren van minder aanbieders. - Dementie -en mantelzorgvriendelijke gemeente
De meeste mensen met dementie (70%) wonen thuis. Om zo volwaardig mogelijk te kunnen blijven meedoen, is het belangrijk dat het sociale leefklimaat in de eigen omgeving goed aansluit bij de (on-) mogelijkheden van mensen met dementie. Ons hoofddoel is dan ook: als dementievriendelijke gemeente het realiseren van een omgeving waarin mensen met dementie een volwaardige plek hebben binnen de samenleving. Inwoners zijn zich bewust van hun rol in relatie met de inwoner met dementie. Hiermee willen we de kwaliteit van leven van mensen met dementie en hun mantelzorger(s) verbeteren en het fundament leggen voor de aanpassing aan de vergrijzing.
Lokaal is er een programmaplan en uitvoeringsplan opgesteld, een gezamenlijk plan waarin activiteiten worden uitgevoerd en rollen worden belegd. Dit doen we in samenwerking met Synthese en vele externe partners.
- Collectief aanvullend vervoer
Omnibuzz werkt vanuit een vervoersvisie, die gebaseerd is op de bundeling en aansturing van de verschillende vormen van doelgroepenvervoer (en OV-mogelijkheden) vanuit een publieke mobiliteitscentrale, voor alle Limburgse gemeenten. Sinds 11 mei 2016 maakt de gemeente Leudal onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz.
- Opvang en beschermd wonen volwassenen
De taken beschermd wonen en maatschappelijk opvang maken onderdeel uit van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo). In tegenstelling tot andere Wmo-taken verloopt de financiering vooralsnog via 43 centrumgemeenten. De gemeente Venlo is de centrumgemeente voor de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg. Venlo is door de overige gemeenten gemandateerd om deze taken binnen het rijksbudget uit te voeren. Aan deze situatie komt met ingang van 1 januari 2022 een einde. De constructie van centrumgemeenten voor het onderdeel beschermd wonen komt te vervallen, doordecentralisatie van deze taak vindt plaats richting alle gemeenten. Gelet op de kwetsbaarheid van de doelgroep en de complexiteit van de dienstverlening hebben het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) afgesproken, dat gemeenten een plan opstellen met regionale uitvoeringsafspraken, waardoor de kwaliteit en continuïteit van deze dienstverlening blijvend is gewaarborgd. In dit plan met regionale uitvoeringsafspraken is als uitgangspunt opgenomen dat de gemeentes de toegang zoveel als mogelijk lokaal willen organiseren.
Wat mag dat kosten?
Beter passende ondersteuning | (bedrag x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2019 | Begroting na wijziging 2020 | Primitieve begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | ||||||
Participatie integratie | 342 | 122 | 122 | 122 | 122 | 122 |
WMO | 8.496 | 8.171 | 8.761 | 8.722 | 8.742 | 8.758 |
Jeugdhulp | 12.533 | 12.502 | 12.311 | 10.905 | 9.858 | 9.858 |
Participatie sociale zekerheid | 4.891 | 5.115 | 4.763 | 4.615 | 4.476 | 4.398 |
Participatie Inkomen | 5.173 | 5.822 | 5.496 | 5.496 | 5.496 | 5.496 |
Participatie levensonderhoud | 459 | 198 | 199 | 199 | 199 | 199 |
Totale lasten | 31.895 | 31.930 | 31.652 | 30.059 | 28.893 | 28.831 |
Baten | ||||||
Participatie integratie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
WMO | -79 | -333 | -345 | -343 | -345 | -343 |
Jeugdhulp | -113 | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Participatie sociale zekerheid | -31 | -40 | -40 | -40 | -40 | -40 |
Participatie Inkomen | -5.188 | -5.271 | -5.271 | -5.271 | -5.271 | -5.271 |
Participatie levensonderhoud | -66 | -79 | -79 | -79 | -79 | -79 |
Totale baten | -5.477 | -5.973 | -5.735 | -5.733 | -5.735 | -5.733 |
Mutaties reserves | -3.572 | 238 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 22.743 | 26.195 | 25.917 | 24.326 | 23.158 | 23.098 |