Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij Westrom
Westrom
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
- Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
Belang
De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 690
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 2.580
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 3.750
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 2.843
Vreemd vermogen
31-12-2020
€ 3.514
Resultaat
€ 28
Ontwikkeling 2021
Strategische visie Westrom:
- Uitvoeren van re-integratie in gezamenlijkheid;
- Succesvol invullen van (beschutte) werkplekken;
- Ontwikkelen van medewerkers middels (zo regulier mogelijk) werk.
Uit een onderzoek in 2019 zijn verbetermaatregelen naar voren gekomen.
Aan deze verbetermaatregelen gaat Westrom komende jaren werken.
Deze leiden naar een betere bedrijfsvoering en een verbeterde financiële positie.De begroting is ingericht op de 4 pijlers binnen Westrom:
WSW, PW, Beschut Werk en Re-integratie.Risicobeheer
Na een onderzoek in 2019 zijn een verbetermaatregelen ingezet bij Westrom. Deze leiden tot een afname van de gemeentelijke bijdrage.
De gevolgen van de coronacrisis zijn nog onvoldoende in beeld. Een eerst prognose is dat de gevolgen kunnen worden opgevangen binnen het operationeel resultaat. - Verbonden partij Veiligheidsregio- Limburg Noord
Veiligheidsregio- Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
• De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van
rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en
Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en
levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen
aan programma 1
• De GGD maakt ook onderdeel uit van de veiligheidsregio.
De GGD is een uitvoeringsorganisatie op het gebied van de
Wet Publieke Gezondheid (WPG) en heeft van daaruit een
belangrijke taak bij de realisatie van doelstellingen in
programma 1
• Verder voert de veiligheidsregio taken uit op het gebied
van de WMO (maatschappelijke opvang, verslaving- en
bemoeizorg). Daarmee wordt een bijdrage aan programma
1 geleverdBelang
Afvaardiging burgemeester namens Leudal
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 3.942
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 3.019
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 55.858
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 2.517
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 50.545
Resultaat
0
Ontwikkeling 2021
Speerpunten 2021:
- Impact coronacrisis op het budget en werkzaamheden van de Veiligheidsregio;
- Landelijke ontwikkelingen rondom vrijwilligersbeleid brandweer Nederland;
- Vraag voor meer inzet op het gebied van (dagdagelijkse) internationale samenwerking en natuurbrandbestrijding;
- Kerntakendiscussie binnen de brandweer Limburg-Noord;
- Ontwikkelingen op het gebied van een nog te realiseren nieuwbouw kazerne voor brandweer Heythuysen;
- Intensiveren samenwerking met de Veiligheidsregio Limburg-Zuid.
Risicobeheer
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is bepaald dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op grond van het vastgestelde risicoprofiel. Het risicoprofiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is bepaald op € 1.250.000. Uit de jaarrekening 2019 blijkt dat de beschikbare weerstandscapaciteit € 1.765.000 bedraagt. Deze is dus hoger dan de benodigde capaciteit.
- Verbonden partij Reinigingsdienst Maasland
Reinigingsdienst Maasland
Vestigingsplaats
Haelen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, afvalslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 2.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 2.100
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 1.277
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 6.550
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 1.028
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 7.133
Resultaat
Ontwikkeling 2021
Speerpunten 2021:
- Beleid op vermindering van huishoudelijk restafval;
- Concretisering toekomstige afvalinzameling;
- Bijdragen aan de uitvoering van de Participatiewet;
- Uitbreiding van taken op het gebied van beheer en onderhoud openbare ruimte;
- Verduurzaming van verwerking huishoudelijk afval;
- Uitbreiding van ondergrondse afvalcontainers;
- Samenwerking met Limburgse gemeenten (ASL) en overheidsgedomineerde afvalbedrijven;
- Intensivering communicatie, voorlichting en educatie scholen.
Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen.
De kosten van de gemeenschappelijke regeling zijn inzichtelijk waardoor de risico's beperkt en voldoende beheersbaar zijn. Risicomanagement is voor deze organisatie permanent
een agendapunt. - Verbonden partij Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Gemeenschappelijke regeling
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW.
Belang
In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 440
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 268
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 0
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 606
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 550
Resultaat
Ontwikkeling 2021
Speerpunten 2021:
- het project transitie van waardering op basis van inhoud naar waardering op basis van oppervlakte (woningen) afronden;
- optimalisering werkprocessen door aanslagoplegging en overige berichten digitaal aan te bieden op mijnoverheid en de persoonlijke pagina van BsGW;
- het proces omtrent proceskostenvergoeding zeer kritisch blijven monitoren en waar nodig het vigerende beleid aanpassen.
Risicobeheer
Door het Algemeen Bestuur van BsGW is uitgesproken dat het weerstandsvermogen van de BsGW realistisch, maar qua omvang beperkt moet zijn. Operationele risico’s moeten door BsGW zelf kunnen worden opgevangen, zonder te hoeven terugvallen op de deelnemers. Echter, als gevolg van gewijzigde wetgeving worden jaarlijks grote bedragen aan proceskosten (in het kader van de WOZ) vergoed, die steeds een wissel trekken op het eigen vermogen van BsGW.
Verder heeft de BsGW in de loop van 2019 een begin gemaakt met de transitie van de waardering van alle WOZ-objecten van kubieke meters inhoud naar vierkante meters oppervlakte: een majeur project als gevolg van gewijzigde wettelijke regelgeving, dat uiterlijk vóór 2022 moet zijn afgerond, om de
aanslagoplegging correct te kunnen doen. - Verbonden partij Internationale Zaken Noord-Midden Limburg
Internationale Zaken Noord-Midden Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het helpen realiseren van regionale beleidsdoelen in Noord- en Midden- Limburg door advisering en het voeren van regie ten aanzien van internationale positionering en het verkleinen van grensbarrieres.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 10
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2021
Uitgangspunten van de bestuursopdracht:
- levert een bijdrage aan het realiseren van de inhoudelijke ambities van de deelnemende gemeenten;
- complementair en verbindend: geen zaken dubbel doen;
- naast grensoverschrijdende- mogelijk ook internationale thema’s;
- afbakening in thema’s/opgaven, niet voor alles;
- zichtbaar;
- bestuurlijk draagvlak en eigenaarschap;
- continuering huidige financiële bijdrage;
- de kosten van deelname aan de bestuursopdracht Internationale Zaken bedraagt € 0,28 per inwoner ofwel € 10.045 totale bijdrage per jaar;
- vanaf de begroting 2018-2021 is de “Bestuursopdracht Internationale Zaken” structureel opgenomen.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 2.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 5
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 48
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 211
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 48
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 144
Resultaat
Ontwikkeling 2021
Speerpunten 2021:
- Voorlichting, communicatie en promotieactiviteiten;
- Grensoverschrijdende projecten o.a Grensoverschrijdend Netwerk Ruiterroutes en Water Wandel Wereld;
- Advisering van deelnemers, overheden en organisaties bij de planning, ealisatie van grensoverschrijdende projecten / activiteiten en grensoverschrijdende problemen;
- Werkzaamheden t.b.v. functioneren van Openbaar Lichaam Duits-Nederlands Grenspark MSN.
Risicobeheer
Kenmerkend voor de organisatie structuur van het Grenspark Maas-Swalm-Nette is de beperkte reguliere bijdrage van de deelnemers.
Per project worden deelnemers geselecteerd en de kosten per deelnemer middels een verdeelsleutel bepaald. Centraal hierbij staat de cofinanciering vanuit Nationale- en Europese subsidies. Door deze werkwijze is het financiële risico gering. - Verbonden partij Euregio Rijn-Maas-Noord
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 2.
Belang
Twee leden
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 7
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
Ontwikkeling 2021
In 2020 is de Euregio visie 2030 vastgestelt die een leidraad biedt voor de koers van de Euregio de komende jaren. Dit gebeurt onder andere door een grenslandagenda, het grensinformatiepunt en financiering van projecten middels INTERREG-middelen.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij Omnibuzz
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Geleen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen:
Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
Continu werken aan kwaliteitsverbetering
Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
Vervoersuitgaven beheersbaar houden
Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 602
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 760
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 2.121
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 749
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 2.012
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2021
Speerpunten 2021:
- Overleg met gemeenten over de invulling van de beheersmaatregelen die op gemeenteniveau kunnen afwijken. Dit betreft onder andere de budgetteringssystematiek, tariefstelling, toekenning van vervoersspecificaties, beperking maximale reisafstand en alle aanvullende maatwerkoplossingen;
- Verdere uitwerking van beheersmaatregelen op individueel gemeenteniveau, afhankelijk van besluitvorming gemeenten;
- Evalueren en eventueel heroverwegen van de beheersmaatregelen en de geldende interne kaders voor de dienstverlening (DVO);
- Doorontwikkelen en verbeteren van het product CVV en mogelijkheden voor maatwerk, met oog voor kwaliteit, beheersbaarheid van het vervoer en de realiteit in de vervoerssector (dreigende chauffeurstekorten);
- Onderzoek naar mogelijkheden voor prognoses van klant- en vervoersontwikkeling. Invulling geven aan verschillende onderzoeksaspecten van de onderlinge relatie tussen OV- en doelgroepenvervoer, waarvoor een overkoepelende notitie is opgesteld (position paper);
- Doorontwikkelen van het klantportaal en andere boekingssystemen die het reizen gemakkelijker maken en de efficiëntie van de bedrijfsvoering bevorderen;
- Doorontwikkelen van informatie- en kennismanagement binnen de organisatie en uitwisseling hiervan met deelnemende gemeenten en andere externe partijen;
- Structureel toetsen en controleren van de administratieve organisatie en het uitvoeren van een interne audit conform het goedgekeurde auditplan, zodat Omnibuzz te allen tijde in staat is om haar processen kritisch te beoordelen en waar nodig aan te passen;
- Structurele controle en bijsturen van resultaten en processen via grondige informatievoorziening, rapportages en risicoma-nagement binnen de planning & control cyclus.
Risicobeheer
In de vergadering van het algemeen bestuur d.d. 4 juli 2018 is naar aanleiding van de bestemming van het resultaat over 2017 besloten een bedrag van € 441.466 aanvullend toe te voegen aan de algemene reserve, waarmee deze primo 2018 isuitgekomen op € 1.565.466. De minimale omvang van de algemene reserve is in deze vergadering vastgesteld op € 520.000.
Met dit minimum worden met name de volumerisico’s in het vervoer afgedekt alsmede het risico dat een van de vervoerders (taxibedrijven) failliet gaat. Daarnaast biedt dit minimum voldoende dekking voor de financiering van eventuele investeringen.
De vaststelling is geldend tot uiterlijk 2022 als de nota ‘Reserves, voorzieningen en risicomanagement’ opnieuw moet wordenvastgesteld.
Ultimo 2018 bedraagt de stand van de algemene reserve € 921.782. Dit is na de onttrekking van € 644.684 conform het besluit van het algemeen bestuur in haar vergadering van 12 december 2018. Het saldo primo 2019 van de algemene reserve bedraagt € 639.208 en ligt boven het minimum (€ 520.000). De maximale omvang van de algemene reserve wordt bepaald door het algemeen bestuur, mede op basis van de meest actuele risico’s en benodigde weerstandsvermogen. - Verbonden partij Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 53
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 334
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 1.372
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 334
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 1.658
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2021
Speerpunten 2021:
- Vanaf 2019 is de RUD gestart met het branchegericht werken, wat ook in 2021 voortgezet wordt;
- Gezien de aankomende omgevingswet en de kwaliteitscriteria 2.2 wordt door de RUD LN in 2021 ingezet op trainingen van houding en gedrag;
- Een belangrijke pijler binnen de omgevingswet is de invoering van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Hierop is reeds voorgesorteerd met de aanschaf van een gezamenlijk VTH-systeem. De implementatie van dit systeem wordt naar verwachting dit jaar afgerond( 2019);
- Onderwerpen waar wij in 2020 met de ketenpartners de samenwerking opzoeken zijn; de drugs gerelateerde problematiek, asbest, afvalbedrijven en de mestketen;
- Alle handhavingstaken op het gebied van energie zijn ondergebracht binnen bij het RUD team van energiespecialisten. De partners bepalen zelf of zij extra geld reserveren voor de inzet op het thema Energie of dat zij herprioriteren.
Ontwikkelingen:
- De Omgevingsweg is uitgesteld naar 1-1-2022, dit geeft extra ruimte om nog meer afstemming te vinden met onze partners om in gezamenlijkheid op te treden in bijvoorbeeld het opleiden van de medewerkers. Hierdoor kunnen wij zorg dragen voor efficiency en een level playing field;
- De implementatie van Squit 20/20 is uitgesteld. Mede door uitstel van de Omgevingswet heeft de leverancier ervoor gekozen om de aankomende periode de ruimte te nemen om haar processen in inrichting te verbeteren. Mogelijk heeft dit tot gevolg dat de aansluitingen, allen voorzien in 2020, vertraagd worden naar 2021;
- Het is onvermijdelijk dat COVID-19 zijn weerslag zal hebben op ons uitvoeringsprogramma 2020. Gezien de ontwikkelingen gaan wij ervan uit dat in 2021 het programma weer zonder aanpassingen gedraaid zal kunnen worden;
- Het bestuur van de RUD Limburg Noord heeft besloten te onderzoeken of het haalbaar is om de uniforme inbreng van taken (WABO brede inbreng) weer als doelstelling op te nemen per 2023.
Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de RUD-organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen zoals de Omgevingswet. De kosten van de GR zijn inzichtelijk waardoor de risico’s beperkt en voldoende beheersbaar zijn.
Overig
- Verbonden partij Samenwerking Midden-Limburg
Samenwerking Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten.
Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
• Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
sociaal en fysiek terrein
• Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelang
Bestuurlijk belang
€ 0,60 per inwoner; proces en organisatiekosten
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage aan Roermond die de budgetten SML namens de regio beheert.
Bijdrage
€ 2
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 110
Vreemd vermogen
01-01-2019
n.v.t.
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 63
Vreemd vermogen
31-12-2019
n.v.t.
Resultaat
€ 33
Ontwikkeling 2021
De SML is in 2019 geëvalueerd. De doorontwikkeling vind plaats op basis van twee sporen:
- Regisseur en trekker voor een beperkt aantal prioritaire thema’s;
- Regietafel/-platform, verbinder, aanjager om de informatie-uitwisseling, beleidsafstemming en samenwerking tussen gemeenten breed te faciliteren.
Begin 2020 zijn in een bestuursconferentie gezamenlijk de volgende afspraken gemaakt over de koers:
- We gaan door met wat goed gaat;
- We onderzoeken de intensivering van de samenwerking met Noord-Limburg;
- We kiezen uit een brede groslijst van aanvullende kansen twee projecten. We kiezen projecten op het terrein van;
a. Integrale aanpak van transities in ruimtegebruik en landschap. We ontwikkelen een integraal maatregelenpakket voor klimaat, energie en natuur;
b. Internationale werknemers. We vullen de integrale opgave die voortkomt uit de provinciale stuurgroep internationale werknemers in. De opgave komt voort uit een veranderende demografie. De opgave begint
met huisvesting;- We ontwikkelen vanuit de groslijst een integrale analyse van kansen voor samenwerking. De analyse agenderen we bestuurlijk.
Deze aanpak leidt tot meer focus, daadkracht en resultaat. In 2021 zal het effect van de evaluatie en de vernieuwing van het samenwerkingsverband leiden tot nieuwe en meer resultaten.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en organisatiekosten.
- Verbonden partij Ijzeren Rijn
Overig
Ijzeren Rijn
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen.
Belang
Bestuurlijk belang
Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak
Financieel belang
Bijdrage
0
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2020
€ 69
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
20-08-2020
€ 69
Vreemd vermogen
Resultaat
Ontwikkeling 2021
In deze periode hebben geen ontwikkelingen plaatsgevonden in het dossier IJzeren Rijn. Het Samenwerkingsverband is niet actief geweest.
Risicobeheer
Het beschikbare budget bestaat uit het restant van een aantal incidentele bijdragen uit het verleden van de samenwerkende partners. Het budget wordt beheerd door de RMO coördinator Midden-Limburg bij de gemeente Roermond.
Stichting / Vereniging
- Verbonden partij Keyport 2020
Stichting / Vereniging
Keyport 2020
Vestigingsplaats
Weert
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
Keyport 2020 is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport 2020 bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen.
Belang
Bestuurlijk belang
bijdrage € 2,47 per inwoner
Financieel belang
Bijdrage
€ 98
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t
Resultaat
€ 86
Ontwikkeling 2021
Het Routeplan 2016-2020 houdt eind dit jaar op.
Een nieuw Routeplan voor de periode 2021-2024 is interactief ontwikkeld samen met triple helix partners die de regio actief zijn.
In de raadsvergadering van 26 mei jl. is dit Routeplan behandeld. Het AB van Keyport stelt in het najaar het Routeplan definitief vast.
Het Routeplan is in nauwe samenwerking met de triple helix partners ontwikkeld. Het geeft richting aan de ambitie en doelstelling voor de periode tot 2025.
Met ambitieuze klimaatdoelen en de omslag van lineair naar circulair. Met de arbeidsmarkt als de achilleshiel voor regionale groei. En met een toenemende robotisering, digitalisering, ontgroening en vergrijzing. Het vraagt om een andere kijk op werk en de arbeidsmarkt. Dit maakt een organisatie zoals Keyport ook de komende jaren essentieel.
De uitkomsten van diverse gesprekken en sessies zijn vertaald in strategische doelstellingen en programmalijnen (innovatie, ondernemerschap, arbeidsmarktoptimalisatie en zichtbaarheid & branding). Daarnaast vinden de triple helix partijen het belangrijk dat Keyport zich kan ontwikkelen tot een organisatie (en verlengstuk van gemeenten) die strategisch wendbaar is. Dit betekent concreet dat Keyport kan anticiperen op ontwikkelingen die zich voordoen. Met andere woorden we moeten als regio klaar zijn om snel te kunnen reageren op onverwachte en impactvolle ontwikkelingen. Corona is hier uiteraard (en helaas) een goed voorbeeld van met een enorme impact op de economie waar snel handelen vereist is om te voorkomen dat de regionale economie onherstelbare schade oploopt. Middels diverse projecten anticipeert Keyport momenteel op de gevolgen van de coronacrisis voor onze ondernemers.
Het Routeplan Keyport Next Level is zowel inhoudelijk als betreft governance een meerjarig kader dat jaarlijks op basis van de actualiteit uitgewerkt wordt in een jaarplan met concrete plannen en activiteiten met als doel het realiseren van groeiambitie van de regio. En juist nu is extra investering nodig om samen slagvaardig deze crisis het hoofd te bieden: op korte, middellange en lange termijn.
Leudal is actief partner in Keyport2020. Het Routeplan sluit aan op het economisch profiel c.q. economische ambitie van Leudal.Risicobeheer
De continuïteit van Keyport2020 is afhankelijk van de jaarlijkse bijdragen van de participerende gemeenten. Stichting Keyport 2020 verleent subsidies aan projecten waarbij de grootste investeringendoor derden worden gedaan.
Er wordt door Keyport 2020 niet risicodragend geïnvesteerd. - Verbonden partij Routebureau Midden-Limburg
Routebureau Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
• Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand
en actueel fietsknooppuntennetwerk.
• Het routebureau zorgt voor goede ontsluiting van
routeinformatie naar de promotie-organisaties.
• Uniformiteit in bewegwijzering.
• Het tegengaan van verrommeling van het landschap.
• Vergaren van informatie omtrent routes
• Initiëren van vernieuwing en gezamenlijke aanpak in
Noord- en Midden-LimburgBelang
Bestuurlijk belang
€ 0,38 per inwoner per 01-01-2015
Financieel belang
Bijdrage
€ 0,41 per inwoner per jaar
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 68
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 272
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 46
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 150
Resultaat
Ontwikkeling 2021
Speerpunten 2021:
- Continuering van bestaande activiteiten op het gebied van beheer en onderhoud, onderzoek, digitalisering routes en vernieuwing van het aanbod. Bijzondere aandacht gaat de komende jaren uit op een kwaliteitsverbetering van de routes.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partij Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door:
• Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
• Beheer bedrijventerreinen
• Herstructurering van bedrijventerreinen
• Advies en begeleidingBelang
Bestuurlijk belang
Aandelenkapitaal
Financieel belang
€ 2.483
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 16.952
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 11.948
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 16.860
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 12.093
Resultaat
€ 92
Ontwikkeling 2021
Vorig jaar is het nieuwe ondernemingsplan OML 2018-2022 door de aandeelhouders vastgesteld. Daarmee wordt dit het kader voor de activiteiten en investeringen van OML. Hiermee kan OML toekomstgericht handelen, aansluiten bij de ontwikkelingen in de regio, provincie en de brede maatschappelijke ontwikkelingen.
OML is voornemens de focus te leggen op het versterken van de Midden Limburgse economie. Dit houdt in dat OML met de nodige ambitie het bedrijfsleven wil faciliteren bij ruimtelijk economische vraagstukken. Het gaat hierbij om o.a. locatie -en gebiedsontwikkeling; herstructurering van private kavels (niet-openbaar gebied) en mogelijk daaropvolgend de ontwikkeling, aanleg en verkoop van nieuwe bedrijventerreinen (al naar gelang de behoefte). OML zal zich verder ontwikkelen tot dé sparringpartner c.q. uitvoeringsorganisatie van de aangesloten gemeenten om bovengenoemde ambitie waar te maken.
Uitgangspunt hierbij is dat OML waarde creëert voor de regio en de aandeelhouders. OML is dé partner/uitvoeringsorganisatie die ten aanzien van bovengenoemde kerntaken de expertise in huis heeft; instrumenten op het gebied van financial engineering kan inzetten en met draagvlak snel en flexibel kan acteren.Risicobeheer
De exploitatie van OML wordt sterk beïnvloed door de ontwikkelingen in de commerciële vastgoedsector. In februari 2018 is door de sterk aantrekkende verkoopcijfers de totale borgtocht van de aandeelhoudende gemeenten aan de BNG verlaagd naar € 2 miljoen.
Daarmee staat Leudal nog garant voor € 432.000. (borgstelling BNG krediet). De borgstelling ad € 216.000 voor de lening van de provincie is komen te vervallen omdat de lening volledig is afgelost door OML in 2019.
Door de verlaagde borgstelling is het risico afgenomen. - Verbonden partij CBL Vennootschap BV
CBL Vennootschap BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het beheren van fondsen ter dekking van eventuele aansprakelijkheid van haar aandeelhouders in het kader van cross border leases naar aanleiding van de verkoopovereenkomst voor de verkoop van Essent N.V.
Belang
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 137
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 22
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 125
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 5
Resultaat
€ 12 -/-
Ontwikkeling 2021
Beleidsvoornemens:
Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln.
Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de
aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de
vennootschap een voorstel besluit voor vereffening en definitieve ontbinding aan de aandeelhouders
voorleggen.Financiële risico’s:
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief
gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap
(totaalbedrag € 20.000), art 2.81 BW.De CBL Vennootschap BV wordt naar alle waarschijnlijkheid uiterlijk in september 2020 ontbonden en uitgeschreven.
Risicobeheer
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief
gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal
bedrag € 20.000), art 2.:81 BW. - Verbonden partij CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
a. Namens de verkopende aandeelhouders van Essent een
eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat
als gevolg van de WON;
b.Namens de verkopende aandeelhouders eventuele
garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
(“Waterland”);
c. Het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het
beheer van het bedrag dat op de Escrow-rekening n.a.v.
verkoop Attero is gestort.Belang
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 375
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 0
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 300
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 0
Resultaat
€ 125 -/-
Ontwikkeling 2021
(ad. a)
In februari 2008 is Essent, met toestemming van de publieke aandeelhouders, een procedure begonnen tegen de Staat der Nederlanden waarin zij een verklaring voor recht vragen dat bepaalde bepalingen van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) onverbindend zijn. Als gevolg van de WON (en de als gevolg daarvan doorgevoerde splitsing tussen het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en netwerkbedrijf anderzijds) hebben haar aandeelhouders schade geleden. Vanwege praktische moeilijkheden om de juridische procedure aan de verkopende aandeelhouders van Essent over te dragen, hebben de verkopende aandeelhouders en RWE afgesproken dat de onderliggende (declaratoire) procedure over de vraag of (delen van) de WON onverbindend zijn, ook na afronding van de transactie met RWE, door Essent zal worden gevoerd. De verkopende aandeelhouders en RWE zijn verder overeengekomen dat de eventuele schadevergoedingsvordering van Essent op de Staat der Nederlanden die zou kunnen ontstaan als de rechter inderdaad van oordeel is dat (delen van) de WON onverbindend is, wordt gecedeerd aan de verkopende aandeelhouders (en dus niet achterblijft bij Essent), die deze vordering gebundeld zullen gaan houden via de deelneming (de Claim Staat Vennootschap B.V.).
De WON leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds gesplitst moesten worden. De Rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in
eerste instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het Gerechtshof in Den Haag de WON onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft pre justitiële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. De Hoge Raad heeft na reactie van het Europese Hof op 26 juni 2015 jl. uitspraak gedaan.
De Hoge Raad heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd.
(ad. b)
Bij de verkoop van Attero Holding N.V. aan Recylceco B.V. (Waterland Private Equity Fund V C.V.)
in 2014 hebben de verkopende aandeelhouders van Attero (waaronder uw organisatie) een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan de koper Waterland. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims had Waterland bedongen (zoals gebruikelijk is bij dergelijke transacties) dat een deel van de verkoopopbrengst, zijnde € 13,5 miljoen, door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd op een Escrow-rekening zou moeten worden aangehouden. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders bij de verkoop overgedragen aan CSV Amsterdam B.V.
Nadat in juni 2016 een compromis werd bereikt tussen CSV Amsterdam BV, Recycleco B.V. en Attero Holding B.V. over betwiste (fiscale) claims alsmede over een belastingteruggave is in april 2020 een tweede en finale compromis bereikt tussen voor de beëindiging van alle resterende geschillen met betrekking tot betwiste (fiscale) claims, alsmede over een belastingteruggave. Het resterend vermogen op de Escrow-rekening is in mei 2020 onder inhouding van € 150.000 voor aanvulling van het werkkapitaal volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders .Beleidsvoornemens:
De vennootschap zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie
Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie,
het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
Op het moment is de vennootschap in afwachting van de reactie van de Belastingdienst op het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een gerechtelijke procedure zal in overleg met de Aandeelhouderscommissie de procedure al dan niet worden voortgezet.
Na afwikkeling van deze bezwaar- en/of beroepsprocedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure zal de vennootschap kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Financiële risico’s:
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.Risicobeheer
Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en
vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven. Momenteel is er een bedrag van
€ 5.4 mln. uitbetaald aan Waterland ten laste van de escrow-rekening en is er een bedrag van € 3.4 mln.
terugbetaald door Waterland in verband met belastingteruggave, waardoor het risico nu is afgenomen
tot een maximum van € 8.0 mln. en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de
vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en
beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal bedrag
€ 20.000), art 2:81 BW. - Verbonden partij Vordering op Enexis BV
Vordering op Enexis BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bij de verkoop van de aandelen Essent is een lening (vordering) overgedragen aan RWE en de aandeelhouders. Op het moment van overdracht bedroeg de vordering € 1,8 miljard (aandeel Leudal 0,60338% = € 10.860.000). De aflossing is vastgelegd in een leningsovereenkomst. Gemiddelde rentevergoeding 4,65%.
Belang
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
€ 112
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 2 -/-
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 356.324
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 9 -/-
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 9
Resultaat
€ 7-/-
Ontwikkeling 2021
Beleidsvoornemens:
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de
vennootschap een voorstel besluit voor vereffening en definitieve ontbinding aan de aandeelhouders
voorleggen.Financiële risico’s:
De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van
rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als
werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en
beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €
20.000), art 2.:81 BW.De Vordering op Enexis BV is inmiddels ontbonden en uitgeschreven.
Risicobeheer
De aandeelhouders lopen een zeer beheerst geacht risico op Enexis voor de niet tijdige betaling van
rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis. Daarnaast is het risico en daarmee
de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale
aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal bedrag € 20.000), art 2.:81 BW. - Verbonden partij Verkoop vennootschap BV
Verkoop vennootschap BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
De functie van deze Verkoop Vennootschap is uitoefenen van alle rechten en verplichtingen van de aandeelhouders t.o.v. Essent NV en RWE AG, voortvloeiende uit de verkoopovereenkomst.
Belang
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 112
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 30
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 71
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 16
Resultaat
€ 41 -/-
Ontwikkeling 2021
Beleidsvoornemens:
Het initieel vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800
mln.
Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan
de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de
vennootschap een voorstel besluit voor vereffening en definitieve ontbinding aan de aandeelhouders
voorleggen.Financiële risico’s:
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de
hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81
BW.De Verkoop Vennootschap BV wordt naar alle waarschijnlijkheid uiterlijk in september 2020 ontbonden en uitgeschreven.
Risicobeheer
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de
hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal bedrag € 20.000), art 2.:81
BW. - Verbonden partij Enexis NV
Enexis NV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Belang
Bestuurlijk belang
dividend € 736.000 (903.150 aandelen); 0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 4.088.000
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 4.435.000
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 4.088.000
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 4.435.000
Resultaat
€ 100
Ontwikkeling 2021
Ontwikkelingen
De rol van Enexis is essentieel voor versnelling van de Brabantse energietransitie. Enexis is dan ook een strategische partner, waarbij de alliantie tussen Enexis en provincie door zowel concrete als strategische samenwerking een belangrijk fundament biedt voor het kunnen behalen van de doelstellingen ten aanzien van broeikasgasreductie en duurzame opwek. In de Energieagenda 2019-2030 staat toegelicht dat de energietransitie een systeemtransitie is die de hele maatschappij aangaat. Om deze transitie te realiseren moet er worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een decentraal, duurzaam energiesysteem. Dit vraagt forse aanpassingen in het energienetwerk en -dienstverlening. Een belangrijk principe uit de Brabantse Energieagenda - “Streven naar energierechtvaardigheid, draagvlak en draagkracht” - betekent onder meer dat alle betrokken partijen de maatschappelijke kosten van de energietransitie zo laag mogelijk willen houden en rechtvaardig willen verdelen. Een energiesysteem dat betaalbaar is in ontwikkeling en onderhoud, betekent dat er afwegingen gemaakt moeten worden tussen de inzet van bronnen ten opzichte van de investeringen in het transport- en opslagsysteem. Aangezien de capaciteit van het elektriciteitsnet op sommige plekken in Brabant, zowel op de korte als lange termijn beperkt is vraagt dit investeringen in de uitbreiding van het netwerk. Per 2020 publiceert Enexis iedere 2 jaar investeringsplannen met een zichttermijn van 10 jaar. De investeringsplannen voor elektriciteit en gas 2020-2030 bevatten de uitbreidings- en vervangingsinvesteringen voor de elektriciteits- en gasnetten in het gehele beheersgebied van Enexis. Voor de financiering van een deel van deze investeringen hebben 5 provinciale en 23 gemeentelijke aandeelhouders eind juli 2020 (het eerste deel van) een converteerbare hybride aandeelhouderslening aan Enexis Holding verstrekt. Het tweede deel volgt eind november 2020. In totaal gaat het om € 500 miljoen. Het aandeel van de provincie Noord-Brabant in deze lening bedraagt ruim € 154 miljoen, wat in het tweede deel kan worden uitgebreid. De aandeelhouders voorzien Enexis Holding hiermee van een belangrijke financiële impuls (versterking van het Eigen Vermogen) die bijdraagt aan het realiseren van de energietransitie. Schaarste van netcapaciteit vraagt naast uitbreiding ook om het optimaal benutten van de beschikbare ruimte. Enexis neemt deel aan het gesprek dat is gericht op het maken van afspraken over de planning van opwek en vraagsturing in relatie tot de netcapaciteit, en in relatie tot andere opgaven als woningbouw, bedrijventerreinen, laadpalen, etc. Een belangrijke schakel in de uitvoering van het Klimaatakkoord en in het behalen van de Brabantse doelstellingen, zijn de Regionale Energiestrategieën (RES’en). De vier RES’en in Brabant zijn en worden met betrokkenheid vanuit netbeheerder Enexis ontwikkeld en uitgevoerd. Naast het RES-proces is groene mobiliteit één van de thema’s waarvoor de rol van Enexis van grote meerwaarde is (aangezien dit om grootschalige uitrol van laadinfra vraagt). Net als de samenwerking met Enpuls, de organisatie binnen Enexis Group ingericht op conceptontwikkeling voor het versnellen van de energietransitie, op het gebied van sociale innovatie en sociale inclusie in de energietransitie.Risico's
WNT: vanaf 1 januari 2019 is de afbouwperiode gestart en wordt in drie jaar de bezoldiging afgebouwd, zodat met ingang van 2022 de dan geldende wettelijke norm zal zijn bereikt. Enexis voldoet dus ook in 2021 aan de bezoldigingsbepalingen van de WNT. Governance: in 2020 zijn de heer Van Dijk en mevrouw Velthuis herbenoemd in de Raad van Commissarissen. De heer Rüpp is in 2020 benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen, dit op aanbeveling van de aandeelhouders. Hij vervangt de heer Calon die volgens rooster is afgetreden en niet kon worden herbenoemd. Conform het rooster van aftreden vinden er in 2021 geen mutaties plaats.
In januari 2020 heeft de voorzitter van de Raad van Commissarissen bekendgemaakt dat Peter Vermaat 1 september 2020 zal aftreden als CEO. Hij wordt opgevolgd door Evert den Boer die als CEO werkzaam is geweest bij Greenchoice. Tevens heeft Maarten Blacquière (CFO) aangegeven zijn taken begin 2021 over te dragen aan Mariëlle Vogt, de huidig directeur Financiën bij Enexis.
In het voorjaar van 2020 heeft de Raad van Commissarissen van Enexis Groep besloten om per 1 september 2020 de Raad van Bestuur uit te breiden van 2 naar 4 leden. Met deze uitbreiding maakt Enexis zich klaar voor de transformatie die nodig is en wordt de continuïteit geborgd binnen de organisatie. Rutger van der Leeuw is als Chief Operating Officer (COO) aangesteld en verantwoordelijk voor alle technische en klantoperaties. Jeroen Sanders is benoemd als Chief Transition Officer (CTO) en gaat zich richten op de toekomst van het energiesysteem en alles wat er nodig is om de organisatie klaar te maken om snel op ontwikkelingen in te kunnen spelen.Financiën: als gevolg van de extra investeringen in de energietransitie en de doorberekening van de Tennet-tarieven zal de winst 2021 en het in 2021 te ontvangen dividend over de winst van 2020 substantieel lager zijn ten opzichte van 2019 en 2020. Naar verwachting zal het uit te keren dividend in 2021 (over de winst van 2020) dalen naar ongeveer € 75 miljoen. In 2022 is de prognose dat het uit te keren dividend gehalveerd zal zijn ten opzichte van 2020 (€ 50 mln.). In 2022 worden namelijk de tarieven door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opnieuw bepaald en zal de impact van de lage rente zich nadrukkelijk (negatief) doen gelden.
De effecten van de coronacrisis op de lange termijn zijn nog onduidelijk. De impact van de coronacrisis op de nettowinst van het eerste halfjaar 2020 is echter gering te noemen.Risicobeheer
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor’s (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij
Moody’s Aa3 (stable outlook).
De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde ad € 6,2 miljoen te moeten
afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde
(energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de
(intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen
vermogen. Gecombineerd met de achtergestelde status van de ‘Vordering op Enexis vennootschap’ die
liep tot september 2019, levert dit een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding N.V.
Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter
gemitigeerd door een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. - Verbonden partij Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats
Borssele
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht.
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap.Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 63
Bijdrage
n.n.b.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 1.590
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 0
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 0
Resultaat
€ 25 -/-
Ontwikkeling 2021
Doelstelling:
Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele.
Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE).
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen.
In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE.
PBE is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE wikkelt de zaken af die uit de verkoop zijn voortgekomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid.
Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V.
Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ.
Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.Beleidsvoornemens:
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Het doel is dat de vennootschap in 2021 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Financiële risico’s:
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.Risicobeheer
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het
nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal bedrag € 1.5 mln.), art 2.:81 BW. - Verbonden partij Bank Nederlandse Gemeenten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belang
Bestuurlijk belang
0,26%
Financieel belang
€ 354
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 4.991.000
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 132.518.000
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 4 .887.000
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 144.802.000
Resultaat
€ 163.000
Ontwikkeling 2021
De BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de aandeelhouders.
Risicobeheer
Risicomanagement is voor deze organisatie een permanent agendapunt.
- Verbonden partij Nazorg Limburg
Nazorg Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bodemzorg Limburg was van 1994 tot 1997 onderdeel van Afvalverwijdering Limburg (AVL). Per december 1997 bestaat Bodemzorg Limburg als zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders. Wij hebben géén commerciële doeleinden, maar geven invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze aandeelhouders. Namens hen heeft Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor 15 stortplaatsen op zich genomen.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 10
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
Ontwikkeling 2021
De nazorg van voormalige stortplaatsen (Navos-locaties) vindt plaats op locaties waar het storten (ruim) voor 1996 is beëindigd en waarvoor geen geldende milieuvergunning (meer) voorhanden is. Uit diverse onderzoeken naar Navos-locaties blijkt dat er honderden locaties in de provincie Limburg zijn.
De Provincie Limburg heeft onderzoek verricht naar locaties met mogelijke humane risico's. Deze blijken er niet te zijn.Vanaf 2015 wordt bij veel locaties onderzocht of er sprake is van mogelijke schadelijke effecten op natuur en grondwater.
Risicobeheer
Gesloten stortplaatsen vormen een potentieel risico voor bodemverontreiniging. Naast een milieu hygiënisch risico leidt een nieuwe bodemverontreiniging ook tot een financieel risico. Dit risico wordt beheerst door milieu hygiënische maatregelen te nemen zoals boven- en onder-afdichtingen bij de meest milieugevaarlijke stortplaatsen. Daarnaast vindt monitoring van het grondwater en beheer plaats.
Mochten zich substantiële financiële kostenposten voordoen, zoals het tegengaan van een onverwachte verspreiding van verontreiniging, reparatie van de bovenafdichting of herstel van niet functionerende voorzieningen, dan is hiervoor in de totale nazorgvoorziening van Bodemzorg Limburg een risicobedrag gereserveerd.
Het vermogen van Bodemzorg Limburg om de stortplaatsen te beheren, is in het verleden opgebouwd door de inzameling van afval in opdracht van alle Limburgse gemeenten. Alle directe en indirecte kosten moeten in principe betaald worden uit het rendement van het opgebouwde vermogen, aangevuld met eventuele inkomsten van de stortlocaties (pacht/huur/ energiewinning). Het vermogen is voor een deel belegd in aandelen conform de Wet FIDO (Financiële investeringen door decentrale overheden).
Het risico bestaat dat de jaarlijkse opbrengsten lager zijn dan de jaarlijkse lasten. In de afgelopen jaren is dit veroorzaakt door de krediet-crisis en de lage rentestand. Ongeveer 9 jaar geleden is besloten dat elke gemeente, voor een periode van 10 jaar, een jaarlijkse extra bijdrage van 25 eurocent per inwoner stort.
De financiële controle wordt door de accountant uitgevoerd en de uitkomsten worden gerapporteerd aan de raad van commissarissen.
Vervolgens wordt jaarlijks een rapport opgesteld en voorgelegd aan de aandeelhouderscommissie, waarna ook de afzonderlijke gemeenten op de financiële ontwikkelingen toezien. In 2019/2020 inventariseert Bodemzorg Limburg welke gesloten stortplaatsen de Limburgse gemeenten eventueel nog aan Bodemzorg Limburg overdragen.
Na de inventarisatie zullen de financiële consequenties hiervan in beeld worden gebracht en worden deze voorgelegd in de Algemene Aandeelhoudersvergadering 2020. Daarnaast is Bodemzorg Limburg voornemens om zonneparken te exploiteren op enkele gesloten stortplaatsen. - Verbonden partij Waterleidingmaatschappij
Waterleidingmaatschappij
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.
Belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders
Bestuurlijk belang
13 van in totaal 500 aandelen ad € 4.538
Financieel belang
€ 59
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2019
€ 209
Vreemd vermogen
01-01-2019
€ 385
Eigen vermogen
31-12-2019
€ 215
Vreemd vermogen
31-12-2019
€ 395
Resultaat
€ 6
Ontwikkeling 2021
Het streven is om voor de komende jaren en daarna een acceptabele en consistente tariefstructuur te bewerkstelligen, gebaseerd op een gezonde financiële huishouding met beheersbare kapitaallasten.
Risicobeheer
WML kent een aantal financiële risico’s die voortvloeien uit haar normale bedrijfsuitoefening. Het beleid van WML is erop gericht de negatieve gevolgen van onvoorziene omstandigheden uit de financiële risico’s te mitigeren.
Risicomanagement is onderdeel van de reguliere P & C cyclus. Tweemaal per jaar wordt gerapporteerd over risico’s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen.